*******************************************************************************
Съгласно номенклатурата на БАБХ (Българска Агенция по Безопасност на Храните) обекти, в които могат да се предлагат храни от топла и/или студена витрина могат да бъдат следните:
- Ресторант;
- Бистро;
- Бърза закуска;
- Павилион;
- Бюфет;
- Каравана за предлагане на скара, хамбургери, бургери и сандвичи;
- Стол (ученически, работнически, студентски);
Необходими изисквания към помещенията:
1. Складово помещение/я или кът (в зависимост от видът на обект и капацитета) - оборудвани с хладилни съоръжения, рафтове, стелажи и скари, необходими за съхранение на храните.
2. Подготвителни площи, всяка оборудвана с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар. Броят на подготвителните площи зависи от групите храни, които се обработват.
Отделни групи храни са:
- бяло месо (птиче месо);
- червено месо (телешко, свинско, агнешко);
- риба;
- зеленчуци и плодове;
- яйца;
3. Топла кухня или работна площ (за павилиони, бюфети и каравани) - оборудвана с уреди за приготвяне на храните, вентилационна система над уредите, работен плот и хигиенна мивка за измиване на работния инвентар .
4. Битов кът оборудван с гардероб/и или закачалки за съхранение на личното облекло и вещи на персонала;
5. Отделни санитарни възли за персонала и за клиентите. Може да се използва и един общ санитарен възел за персонала и за посетители, само ако броят на персонала на смяна е не повече от 5 (пет) души.
6. Шкаф с плътно затварящи се врати за съхранение на препаратите за почистване и дезинфекция на помещенията.
7. Умивалня за трапезна посуда (посудата в която се хранят клиентите) - оборудвана с мивка и миялна машина или две мивки или три мивки - в зависимост от капацитета. Умивалня за трапезна посуда не е необходима за обекти, в които се предлага храна в еднократна посуда.
8. Не трябва да има пресичане на пътищата на подаване на готовата храна и прибиране на мръсната посуда!
9. Търговска част за клиенти, оборудвана с:
- Бар плот с една или две мивки за измиване на чашите от топлите напитки;
- Машина за фрешове (ако се приготвят такива напитки);
- Хладилни витрини за безалкохолни напитки;
- Рафтове за алкохолни напитки;
- Топла витрина с топлинен модул или покрити съдове с подгряване на водна баня (тип Бен Мари), където да се поддържа температура от 63 до 70 °C и храната да се съхранява само до 3 часа след приготвянето й;
- Студена витрина за салати и охладени готови кулинарни изделия, в която да се поддържа температура от 4 до 6 °C. Салатите, приготвени в обекта се съхраняват до 3 часа. Готовите салати закупени от външни легитимни производители, включително и готовите кулинарните изделия (шницели , картофени кюфтета, чушка бюрек и други) се съхраняват при условия и срокове определени на етикета от производителя или доставчика;
- За павилионите или обектите, където готовите храни се предлагат от гише - условия за сядане на клиентите не е необходимо да се осигуряват.
10. Необходими за регистрацията документи:
- НАССР система;
- Система за самоконтрол;
- Разработка от трудова медицина;
След изготвяне на посочената по-горе необходима документация, бихте могли да подадете молба за регистрация в ОДБХ (Областна Дирекция по Безопасност на Храните), към която трябва да приложите и следните документи:
1. Решението за регистрацията на фирмата , издадено от агенцията по вписванията - копие;
2. Договор за наем или документ за собственост на търговското помещение - копие;
3. Заявление по образец 15 на БАБХ (Българската Агенция по Безопасност на Храните) - може да се попълни при подаване на документите;
4. Документ за платена държавна такса от 34 лв. плюс 2 лева превод - плаща се в ОДБХ или в банка.
До 30 дни след като подадете документите си би трябвало да се извърши проверка от служители на ОДБХ и ако обектът отговаря на нормативните изисквания за храните и са разработени НАССР система и система за самоконтрол се издава удостоверение за регистрация.
За получаване на разрешение за работното време подавате молба в кметството, на чиято територия е търговския обект, като към нея прибавяте и следните документи:
- Удостоверението за регистрация на обекта от ОДБХ;
- Решението за регистрацията на фирмата , издадено от агенцията по вписванията - копие;
- Договор за наем или документ за собственост на търговското помещение - копие;
Едва след започване на работа се прави и разработка от трудова медицина.
************************************
Нашия екип професионално разработва необходимите за регистрация документи за безопасност на храните - НАССР и системи за самоконтрол. При въпроси или необходимост от професионална консултация свързана с конкретен обект на територията на цялата страна - бихте могли да се свържете с нас на следните координати:
В. Бойчева: 0988 357 062
Р. Желязков: 0887 360 354
Имейл: valya.konsult@gmail.com
2. zahariada
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. sparotok
9. planinitenabulgaria
10. tota
11. bezistena
12. missana
13. bosia
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. sarang
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. bateico
8. rosiela
9. iw69
10. djani