За да предлагате фреш, сандвичи и тестени закуски, приготвени от тестени полуфабрикати е необходимо да регистрирате обект тип „Бърза закуска“, Павилион (ако се предлага от гише) или каравана (ако обекта е подвижен).
В обекта може да се приготвят:
· - сандвичи с колбаси, млечни продукти, зеленчуци, сосове, кайма, рибни продукти;
· - фреш от пресни плодове, кореноплодни и зеленчуци а също да се приготвят топли напитки;
· - тестени изделия (кроасани, банички и др.) от замразени или охладени тестени полуфабрикати;
· - топли напитки (кафе, чай, капучино и др.).
Може да се предлагат и храни, които се получават готови, като захарни и шоколадови изделия, зърнени храни, ядки, маслодайни семена, чипс, солети, крекери, готови салати и сосове за гарниране на сандвичите, безалкохолни газирани напитки, млечно кисели напитки, плодови сокове и нектари, минерални трапезни и изворни води, пакетиран сладолед и др.
Шоколадови изделия могат да се предлагат само ако в помещението се поддържа температура до 25оС
I. Изисквания към помещението и оборудването
Необходимо е да осигурите следните условия:
Помещението е необходимо да се оборудва с рафтове, стелажи, скари за съхранение на храните изискващи нехладилни условия на съхранение и хладилници (плюсови и минусови) за съхранение на суровини, изискващи специфични условия на съхранение. За сладоледа и замразените тестени полуфабрикати е необходимо да се осигурят отделни фризер.
За печене на тестените изделия и сандвичите се осигурява фурна, парти грил и др. уреди за термична обработка. Над уредите трябва да има ефективна аспирация.
За измиване на зеленчуците, плодовете и кореноплодните е необходимо да осигурите подготвителен кът, оборудван с мивка, работен плот и инвентар.
За измиване на работната посуда (съдове и прибори) е необходимо да осигурите мивка и съоръжения за изсушаване.
Може да се осигури двугнездова мивка (един кран с две корита), която да се използва по график.
За продажба се осигурява щанд, до който трябва да са разположени витрини, в които се съхраняват готовите за консумация тестени изделия. Може да се осигури и студена витрина за съхранение на суровини за сандвичи (колбаси, млечни, готови салати и др.). Ако предлагате напитки може да монтирате и хладилни витрини за съхранението им (охлаждането на напитките не е задължително с изключение на млечно- киселите напитки и бозата).
Кафе- машината и уредите за приготвяне на фреш може да са монтирани в близост до щанда или на друго място, удобно за Вас в помещението.
Всички храни, трябва да се предлагат в еднократна посуда, изработена от материали, разрешени за контакт с храни (картон, пластмаса, дървен материал и др.).
По желание може да осигурите и места за клиенти.
II. Необходими документи за регистрация:
1. Документи за безопасност на храните:
1.1. НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки (ККТ);
1.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите търговски, хигиенни и производствени практики;
1.3. Мониторингова програма за изследване на произвежданите продукти;
1.4. Определяне на алергени.
2. Документ за безопасност от пожар:
2.1. Инструкция за пожарна безопасност;
2.2. Дневник за проведен инструктаж за пожарна безопасност.
3. Документация по трудова медицина:
3.1. Разработка по трудова медицина;
3.2. Документация за инструктаж.
III. Необходими разрешителни за работа:
1. Удостоверение за регистрация от БАБХ (Българска агенция по безопасност на храните), което се издава от ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта.
За издаване на документа е необходимо да подадете следните документи:
1.1. Заявление по образец на БАБХ № 109;
1.2. Списък с групи храни по образец на БАБХ № 85.
След подаване на документи до 30 работни дни се извършва проверка на материалната база и документите за безопасност на храните (изброени по горе), след което се издава протокол, с който веднага може да започнете работа. До 2 седмици си получавате удостоверението от сградата на ОДБХ, но през това време може да работите с протокола.
2. Разрешение за работно време от кметството по местонахождение на обекта.
За целта се подават следните документи:
2.1. Заявление по образец;
2.2. Фирмено решение;
2.3. Договор за наем или документ за собственост;
2.4. Протокол от ОДБХ или удостоверение за регистрация.
IV. Държавни институции, които ще Ви проверяват:
*******************************************************************
1. ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните)- извършва проверки за спазване на законодателството в областта на храните;
2. Службата за пожарна безопасност- проверява инструкцията за пожарна безопасност, инструктажа. Важно е също вратите на помещенията да се отварят навън и да има пожарогасител.
3. НАП- проверява касовия апарат и данъчните документи;
4. Агенция за защита правата на потребителите- проверява комплексно всички документи, а също съответствието на информацията на етикетите със съдържанието на продуктите. Необходимо е също рекламата за обекта да не заблуждава потребителите.
5. Агенция по стандартизация и метрология- проверява везните и калибрирането на оборудването.
Това са основните изисквания, за повече информация може да ни пишете на имейл адрес:
valya.konsult@gmail.com или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева и 0887 360 354- Р. Желязков.
Изисквания за откриване на пекарна
За да регистрирате пекарна е необходимо да имате подходящо помещение със статут на търговски обект.
В пекарна може да се приготвя богат асортимент от хлебни изделия, закуски от сладко и солено тесто, баници, кексове, мъфини, сладкарски изделия, сандвичи, а също да се приготвят топли напитки.
Може да се предлагат и храни, които се получават готови, като захарни и шоколадови изделия, зърнени храни, ядки, маслодайни семена, чипс, солети, крекери, безалкохолни газирани напитки, млечно кисели напитки, плодови сокове и нектари, минерални трапезни и изворни води и др.
I. Изисквания за материално- техническата база:
******************************************************************
Необходимо е да осигурите следните помещения и условия:
1. Складово помещение:
Оборудвано с рафтове, стелажи, скари за съхранение на храните изискващи нехладилни условия на съхранение и хладилници (плюсови и минусови) за съхранение на суровини, изискващи специфични условия на съхранение. Ако площта е ограничена може и да няма хладилни съоръжения в складовата площ.
2. Работно помещение с обособени:
2.1. Подготвителни площи за измиване и обработка на суровини, като яйца, зеленчуци, плодове и кореноплодни.
Всяка подготвителна площ се оборудва с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и отделен работен инвентар за отделните групи храни. Допуска се в една подготвителна площ за да обработват две групи храни по график.
2.2. Зона за термична обработка, оборудвана с уреди за приготвяне на храните, като фурни за печене, втасател, котлони и др. Над уредите за термична обработка е необходимо да има вентилационен чадър за отвеждане на парите.
2.3. Зона за измиване на работната посуда- (съдове и прибори, в които се приготвя храната), оборудвана с мивка с течаща топла и студена вода и съоръжения за сушене на съдовете.
3. Търговска част с осигурени:
3.1. Щанд за продажба или бар плот с монтирана мивка за измиване на чаши от топли напитки. Не е необходимо да има мивка ако напитките се предлагат в еднократна посуда;
3.2. Рафтове, стелажи и скари за съхранение на храни, неизиксващи хладилни условия на съхранение;
3.3. Хладилни витрини за съхранение на храни, изискващи хладилни условия на съхранение;
3.4. Хладилни витрини за съхранение на напитки;
3.5. Кафе- машина за приготвяне на топли напитки и уреди за приготвяне на фреш. Не е необходимо ако не желаете да приготвяте.
3.6. Места за сядане на клиенти, ако желаете изделията да се консумират в обекта.
4. Санитарно битови помещения и площи:
4.1. Санитарен възел (тоалетна) за персонала и клиенти. Допуска се един санитарен възел да се използва от персонала и клиентите ако персонала на смяна е до 5 души;
4.2. Зона за преобличане на персонала, оборудвана с гардероб, шкаф или закачалки;
4.3. Зона за съхранение на инвентара и препаратите за почистване.
II. Необходими документи за регистрация:
********************************************************
1. Документи за безопасност на храните:
1.1. НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки (ККТ);
1.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите търговски, хигиенни и производствени практики;
1.3. Технологична документация за отделните групи, произвеждани тестени храни;
1.4. Технологичен дневник към технологичната документация;
1.5. Мониторингова програма за изследване на произвежданите продукти;
1.6. Проект на етикети;
2. Документ за безопасност от пожар:
2.1. Инструкция за пожарна безопасност;
2.2. Дневник за проведен инструктаж за пожарна безопасност.
3. Документация по трудова медицина:
3.1. Разработка по трудова медицина;
3.2. Документация за инструктаж.
III. Необходими разрешителни за работа:
********************************************************
1. Удостоверение за регистрация от БАБХ (Българска агенция по безопасност на храните), което се издава от ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта.
За издаване на документа е необходимо да подадете следните документи:
1.1. Заявление по образец на БАБХ № 109;
1.2. Списък с групи храни по образец на БАБХ № 85.
След подаване на документи до 30 работни дни се извършва проверка на материалната база и документите за безопасност на храните (изброени по горе), след което се издава протокол, с който веднага може да започнете работа. До 2 седмици си получавате удостоверението от сградата на ОДБХ, но през това време може да работите с протокола.
2. Разрешение за работно време от кметството по местонахождение на обекта.
За целта се подават следните документи:
2.1. Заявление по образец;
2.2. Фирмено решение;
2.3. Договор за наем или документ за собственост;
2.4. Протокол от ОДБХ или удостоверение за регистрация.
IV. Държавни институции, които ще Ви проверяват:
*********************************************************************
1. ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните)- извършва проверки за спазване на законодателството в областта на храните;
2. РЗИ (регионална здравна инспекция)- извършва проверки за спазване изискванията на Закона за здравето относно тютюнопушенето;
3. Службата за пожарна безопасност- проверява инструкцията за пожарна безопасност, инструктажа. Важно е също вратите на помещенията да се отварят навън и да има пожарогасител.
4. НАП- проверява касовия апарат и данъчните документи;
5. Агенция за защита правата на потребителите- проверява комплексно всички документи, а също съответствието на информацията на етикетите със съдържанието на продуктите. Необходимо е също рекламата за обекта да не заблуждава потребителите.
6. Агенция по стандартизация и метрология- проверява везните и калибрирането на оборудването.
Това са основните изисквания, за повече информация може да ни пишете на имейл адрес:
valya.konsult@gmail.com или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева и 0887 360 354- Р. Желязков.
2. zahariada
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. sparotok
9. planinitenabulgaria
10. tota
11. bezistena
12. missana
13. bosia
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. sarang
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. bateico
8. rosiela
9. iw69
10. djani