Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Разработване на Система за Самоконтрол (ССК), НАССР Система (ХАСЕП Система) и Мониторингова Програма (МП) за всеки търговски обект за складиране, търговия, приготвяне или предлагане на храни, като например: - заведение за обществено хранене; - хранителен магазин; - павилион за храни; - магазин за био храни; - склад за храни; - баничарница; - пекарна; - бърза закуска; - дюнер; - скара; - кафе сладкарница; - цех за производство на храни; - други обекти за предлагане и приготвяне на храни. Извършваме безплатни консултации и даваме информация относно изискванията за регистрация в Агенцията по Храните на различните видове търговски обекти за храни, като отговаряме на въпроси свързани с устройството на помещенията, съгласно нормативните изисквания за храните, както и на въпроси относно изготвянето на необходимите за регистрация документи. Ние ще ви запознаем на достъпен език и без никакви такси с всички изисквания на Закона за Храните и наредбите към него. Предлаганите от колектива ни професионално разработени системи съдържат конкретни данни за всеки различен търговски обект и при необходимост могат да се изготвят в рекордно кратки срокове. За контакти: В. Бойчева: 0988 357 062. Р. Желязков: 0887 360 354. Имейл: valya.konsult@gmail.com
Автор: tanya123 Категория: Бизнес
Прочетен: 618590 Постинги: 134 Коментари: 1
Постинги в блога от Юли, 2019 г.
 

В настоящем все повече хора внасят храни и хранителни добавки от ЕС и трети страни. Рекламите в онлайн пространството за различни продукти са все по- примамливи и привличат много клиенти. Много от продуктите се внасят незаконно и са със съмнителен произход.

Най- много се внасят здравословни био храни, кафе, чай, какао, ядки, сушени плодове, пресни плодове, сурови зеленчуци, макаронени изделия (спагети от азиатските страни),  маслодайни семена, храни и добавки подсилващи метаболизма и спомагащи за намаляване на телесното тегло, добавки за подсилване на имунитета и др.

В настоящия пост ще Ви запознаем с основните изисквания за законен внос на храни и хранителни добавки.

За да внасяте и търгувате с храни и хранителни добавки е необходимо следното:

1. Да имате регистрирана фирма.

2. Да регистрирате склад за търговия на едро в Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождение на обекта.

3. Да подадете митническа декларация за внос на храни и хранителни добавки, като приложите и Удостоверението за регистрация за склад за търговия на едро. Митницата от своя страна уведомява инспекторите от отдел „Граничен контрол“ на БАБХ, когато храните или добавките са под специален режим за внос.

4. При внос на хранителни добавки е необходимо да подадете Уведомление (образец 78 на БАБХ) за пускане на пазара на хранителна добавка до ОДБХ по местонахождение. Към Уведомлението се добавя проект на етикета, документ за произход и протоколи за лабораторни изследвания на добавките. Изследванията може да са от производителя или Вие да изследване добавките в лицензирана лаборатория.

Специфични изисквания относно материално- техничестаката база и документите з безопасност на храните:

Складовото помещение трябва да е оборудвано с рафтове, стелажи, палети и други необходими пособия за съхранение на продуктите. Необходимо е да осигурите в близост до помещение санитарен възел с хигиенна мивка, санитарно битова площ за съхранение на личното и работното облекло на персонала.

Когато предлагате храни и хранителни добавки е необходимо да ги съхранявате разделно на отделни рафтове и стелажи.

Био храните трябва да се съхраняват разделно от храните, които нямат сертификат за био.

Продуктите трябва да се съхраняват по видове и партиди, както и да се спазва принципа „Пръв влязъл пръв излязъл“.

Храните и хранителните добавки е необходимо да са придружени с документи за произход и качество издаден от компетентния орган на страната, от които са внесени. Документа може да е Здравен сертификат, Сертификат за качество, Сертификат за произход или с друго наименование. Документа трябва да е преведен на български език от лицензиран преводач.

Храните и хранителните добавки е необходимо да са етикетирани и маркирани, като етикетировката и маркировката трябва да е с лицензиран превод на български език и да е в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 на Европейския парламент и на Съвета за предоставяне на информация за храните на потребителите.

Част от хранителните продукти, които са от трети страни (държави, които не са членки на ЕС) подлежат на физическа и документална проверка от служители на Агенция митници и инспектори от отдел „Граничен контрол“ на  Българската агенция по безопасност на храните. При физическата проверка се проверява пратката, като се прави оглед или се вземат проби, които се изследват. Проби се вземат за някой продукти, като различни видове ядки, подправки, чай, плодове, зеленчуци и др., които съобразно нормативни документи на ЕС подлежат на процентно пробонабиране. На физическа проверка с вземане на проби подлежат пратки от Китай, Турция, Египет и др. Не от всяка пратка се вземат проби за изследване. За всеки продукт има определен процент на пратките.

Пратката, от която са взети проби се освобождава за режим внос след излизане на резултатите от лабораторните изследвания.

Физическите, документалните проверки, както и лабораторните изследвания се заплащат от вносителя.

Хранителните добавки, които се внасят трябва да са със съставки съобразно изискванията на Приложение № 2 към чл. 7, ал. 1 от Наредба № 47 на МЗ от 28 декември 2004 г. за изискванията към хранителните добавки, обн. в Д.В бр. 5/2005г., последно изм. и доп. Д.В бр. 90/2010г.

При регистрация на склада е необходимо да имате разработени документи за безопасност на храните:

1. Система за самоконтрол, свързана с добрите търговски и хигиенни практики;

2. НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки. Изисква се за складове с по- голям капацитет или ако искате да се регистрирате по стандарт ISO 22 000: 2018 свързано със системи за управление на безопасността на храните.

Ние разработваме документацията за безопасност на храните, както и можем да Ви изготвим документи за сертифициране по ISO 22 000, което се изисква ако снабдявате някой от по- големите вериги.

След узаконяване на дейността си Вие може да предлагате храни и хранителни добавки на едро, на дребно и онлайн.

За повече информация обадете се на тел. 0988 357 062 или пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com
Категория: Бизнес
Прочетен: 836 Коментари: 0 Гласове: 0
 Здравословното хранене е предпочитано от все повече хора от различни възрастови групи. Здравето е най- голямото богатство и е в основата на човешкото щастие.

Храненето е пряко свързано с нашето здраве, ето защо е необходимо да обръщаме внимание на храните, които консумираме. J

В настоящата статия ще Ви запознаем с изискванията за регистрация на следните видове обекти за здравословни храни:

·         Фреш- бар;

·         Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни;

·         Специализиран магазин и щанд за търговия с плодове, зеленчуци, кореноплодни и др.

·         Обекти за приготвяне на сурови десерти и бонбони.

1. Фреш барове

1.1. Изисквания за регистрация на фреш-бар в стационарно, монолитно помещение:

За да регистрирате фреш бар е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ (може да е помещение или изолирано пространство в зависимост от капацитета) оборудвано със съоръжения за съхранение на храни.

·         Търговска площ оборудвана с:

- мивка с топла и студена течаща вода, плот за измиване на плодовете, зеленчуците, кореноплодните и пресните подправки;

- хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;

- хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни, подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките);

-  уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);

- рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.

- пространство за съхранение на посуда;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване)

В стационарен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пакетирани зърнени закуски, здравословни трайни сладкарски изделия, ядки, маслодайни семена, пресни плодове на бройка и сушени плодове. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.

1.2. Изисквания за фреш бар във временен търговски обект:

За да предлагате фреш във временен търговски обект (щанд, количка, каравана и др.) е необходими да осигурите следните минимални изисквания:

    -   мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;

    - хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни,   подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките;

    - уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);

    -  шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.

    - пространство за съхранение на посуда;

    - договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.

Във временен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пресни плодове на бройка. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.

2. Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни

За да регистрирате магазин за био и здравословни храни е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на храните;

·         Търговска площ за съхранение на храните, оборудвана с рафтове, стелажи, витрини, работен щанд, везни (при необходимост), хладилни витрини за напитки и друго необходимо оборудване.

При наличие на насипни храни (семена, ядки, варива и др.) се осигурява и хигиенна мивка с топла и студена вода в търговската или складовата част.

Не е  необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

В търговския обект може да се предлагат следните групи храни: зърнени храни, варива, маслодайни семена, ядки, сушени плодове, плодови консерви, зеленчукови консерви, плодови скокове и нектари, зеленчукови сокове, шоколадови изделия, трайни сладкарски изделия, десерти от сушени плодове и ядки, пчелен мед, пчелни продукти, тахан, пестил, минерални, трапезни и изворни води, тестени изделия- здравословни крекери, бисквити и др.

Храните, които са био трябва да се съхраняват в склада и търговското помещение по групи изолирано от другите храни.

3. Специализирани магазини и щандове за плодове и зеленчуци

3.1.  В специализиран магазин за плодове и зеленчуци в стационарно, монолитно помещение е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на пресните плодове, суровите зеленчуци, кореноплодни, подправки и др. храни. При обекти с по- малък капацитет се допуска и да няма склад.

·         Търговска площ в помещението, оборудвана с рафтове, стелажи, работен щанд, везни, хладилни витрини за плодови напитки (при необходимост), мивка с топла и студена вода.

·         Външна търговска площ, оборудвана със стелажи или витрини за съхранение на плодове, зеленчуци, подправки и др. храни.

Не е  необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;

·         Гардероб или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

В търговския обект може да се предлагат следните групи храни: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, варива, зърнени храни, ядки, маслодайни семена, сушени плодове, десерти от сушени плодове и ядки,  растителни мазнини, оцет, плодови сокове и нектари, плодови сладка, конфитюри, мармалади и желета, зеленчукови сокове, плодови консерви зеленчукови консерви, мариновани маслини, консервирани гъби, консервирана царевица, изсушени подправки, сол- морска и трапезна и пчелен мед.

3.2. В  самостоятелен щанд за плодове и зеленчуци е необходимо да се осигурят следните условия:

   -  мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;

   - рафтове и стелажи;

   - везни;

   - шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.

   - договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.

Самостоятелен щанд може да се регистрира на територията на  открит пазар или друга външна площ, закрити базари и търговски центрове.

Асортимента, който може да предлагате при самостоятелен щанд за търговия с плодове и зеленчуци е следния: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, изсушени подправки, варива, ядки, маслодайни семена.

 

4. Обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони

Суровите десерти и бонбони са продукти приготвени без термична обработка от сушени плодове, пресни плодове, ядки, маслодайни семена, пчелен мед, стевия, супер храни, какао, подправки и други суровини съобразно технологичните изисквания.

Може да регистрирате сладкарница, кафе- сладкарница или производство реализация на място или с дистрибуция (разнос)  до други търговски обекти.

За да регистрирате обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ оборудвана със съоръжения за съхранение на храни, като се допуска в складовата площ да има и мивка с подготвителна площ.

·         Работна площ оборудвана с:

- мивка с топла и студена вода, плот и работен инвентар за подготовка на суровините;

- контролни везни за разтегляне на суровините;

- хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;

- хладилно съоръжение за съхранение на измити пресни плодове и други суровини, които изискват хладилни условия на съхранение;

- работен плот за формоване на продуктите;

- технологичен хладилник за съхранение на заготовки, които преди поставяне на украса е необходимо по технология да се охладят (осигурява се за обекти с по- голям капацитет);

·         Търговска площ, оборудвана с:

- неутрални витрини, рафтове и стелажи за съхранение на сурови десерти и бонбони;

- хладилна витрина/и, среднотемпературна/и за съхранение на сурови торти и десерти с вложени пресни плодове и други десерти с по- мека консистенция;

- хигиенна мивка в търговската площ (осигурява се за сладкарници и кафе- сладкарници, които са с по- голям капацитет и предлагат  напитки);

-  уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.) при сладкарници и кафе- сладкарници;

- рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.

- пространство за съхранение на посуда;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала и клиенти (за обекти тип сладкарници);

За да имате разрешена дистрибуция и до други търговски обекти е необходимо да имате допълнително склад за опаковки (транспортни и еднократни), санитарно- битова площ изолирана, площ за пакетиране, площ или помещение зависи от капацитета за съхранение на готова продукция. За производство с дистрибуция е необходимо да имате най- малко 2 входа. За такъв вид обект не се разрешава консумация на място. Ако желаете може да регистрирате в същата сграда сладкарница или кафе- сладкарница и да снабдявате директно от Вашето производство.

При производство с реализация на място може да имате дистрибуция до крайни клиенти, които няма да извършват търговия с Вашите продукти.

В обект за производство и реализация на място или с дистрибуция може да предлагате следния асортимент- сурови десерти и бонбони.

За сладкарници и кафе- сладкарници може да предлагате сурови десерти и бонбони, здравословни напитки, топли напитки, минерални, трапезни и изворни води и други здравословни продукти.

Основни изисквания, относно материално техническата база на обектите:

Настилките на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция.

Стените около мивките и плотовете се изграждат на разстояние 30-50 см. с гладка повърхност. Може да са облепени с фаянсови плочи, ПВЦ материал, термо плот и др.

Прозорците и вратите, които се отварят трябва да са със защитни мрежи.

Работните плотове, рафтове, стелажи и мивки трябва са гладки и да позволяват измивате и дезинфекция.

Няма изисквания за материалите, от които да са изработени. Например мивките може да са от алпака, порцелан или пластмаса. Плотовете може да са термо, метални и др.

Рафтовете и стелажите изработени от дървен материал трябва да са лакирани с гладка повърхност или да са облепени с фолио.

Лампите и контактите трябва да са обезопасени.

Хладилните съоръжения трябва да са с гладка повърхност и без следи от ръжда и мухъл.

Необходими документи и разрешителни

За да регистрирате обект за търговия с храни трябва да имате регистрирана фирма, сдружение, дружество или да сте земеделски производител с издаден документ от МЗХГ.

Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).

Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики- важи за всички изброени обекти.

НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки- важи за фреш- бара и за обекти за производство на здравословни десерти и бонбони.

Технологична документация за отделните групи храни- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони

Технологична карта- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони

Мониторинга програма за  изследване на приготвяните храни;

Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;

Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.

Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват  до седмица или до 10 дени

При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.

До 2 седмици (зависи от натовареността на съответното ОДБХ) се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.

2. Разрешителни от общината:

От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време за всички обекти и категоризация за сладкарници и кафе- сладкарници с места над 12 броя.

Не се изисква категоризация за магазини и щандове!

Документи за работното време:

За работното време в общината  подавате протокола от проверката на ОДБХ или удостоверението за регистрация, заявления по образец, фирменото решение, документ за собственост или договор за наем.

Документи за категоризация:

За обекти, изискващи категоризация подавате протокола от проверката, договор за наем или документ за собственост, диплома от обучение и комплект формуляри, които може да намерите в сайта на Министерството на туризма или ние да Ви ги предоставим.

На всички документи, които прилагате е необходимо да направите копие.

Не е проблем да работите преди да е извършена проверката от общински служители след подаване на документи. Може да работите с входящ номер за работно време и категоризация.

Документация по трудова медицина:

Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.

Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.

Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.

Това са основните изисквания за изброените обекти. Следете нашите статии ще публикуваме изисквания и за други видове обекти за здравословни храни. При възникване на въпроси за конкретен обект, обадете се или пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com

Категория: Бизнес
Прочетен: 617 Коментари: 0 Гласове: 0
 Здравословното хранене е предпочитано от все повече хора от различни възрастови групи. Здравето е най- голямото богатство и е в основата на човешкото щастие.

Храненето е пряко свързано с нашето здраве, ето защо е необходимо да обръщаме внимание на храните, които консумираме. J

В настоящата статия ще Ви запознаем с изискванията за регистрация на следните видове обекти за здравословни храни:

·         Фреш- бар;

·         Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни;

·         Специализиран магазин и щанд за търговия с плодове, зеленчуци, кореноплодни и др.

·         Обекти за приготвяне на сурови десерти и бонбони.

1. Фреш барове

1.1. Изисквания за регистрация на фреш-бар в стационарно, монолитно помещение:

За да регистрирате фреш бар е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ (може да е помещение или изолирано пространство в зависимост от капацитета) оборудвано със съоръжения за съхранение на храни.

·         Търговска площ оборудвана с:

- мивка с топла и студена течаща вода, плот за измиване на плодовете, зеленчуците, кореноплодните и пресните подправки;

- хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;

- хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни, подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките);

-  уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);

- рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.

- пространство за съхранение на посуда;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

 

В стационарен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пакетирани зърнени закуски, здравословни трайни сладкарски изделия, ядки, маслодайни семена, пресни плодове на бройка и сушени плодове. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.

1.2. Изисквания за фреш бар във временен търговски обект:

За да предлагате фреш във временен търговски обект (щанд, количка, каравана и др.) е необходими да осигурите следните минимални изисквания:

    -   мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;

    - хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни,   подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките;

    - уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);

    -  шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.

    - пространство за съхранение на посуда;

    - договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.

 

Във временен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пресни плодове на бройка. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.

 

2. Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни

 

За да регистрирате магазин за био и здравословни храни е необходимо да осигурите следните условия:

 

·         Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на храните;

·         Търговска площ за съхранение на храните, оборудвана с рафтове, стелажи, витрини, работен щанд, везни (при необходимост), хладилни витрини за напитки и друго необходимо оборудване.

При наличие на насипни храни (семена, ядки, варива и др.) се осигурява и хигиенна мивка с топла и студена вода в търговската или складовата част.

Не е  необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

В търговския обект може да се предлагат следните групи храни: зърнени храни, варива, маслодайни семена, ядки, сушени плодове, плодови консерви, зеленчукови консерви, плодови скокове и нектари, зеленчукови сокове, шоколадови изделия, трайни сладкарски изделия, десерти от сушени плодове и ядки, пчелен мед, пчелни продукти, тахан, пестил, минерални, трапезни и изворни води, тестени изделия- здравословни крекери, бисквити и др.

Храните, които са био трябва да се съхраняват в склада и търговското помещение по групи изолирано от другите храни.

3. Специализирани магазини и щандове за плодове и зеленчуци

 

3.1.  В специализиран магазин за плодове и зеленчуци в стационарно, монолитно помещение е необходимо да осигурите следните условия:

 

·         Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на пресните плодове, суровите зеленчуци, кореноплодни, подправки и др. храни. При обекти с по- малък капацитет се допуска и да няма склад.

·         Търговска площ в помещението, оборудвана с рафтове, стелажи, работен щанд, везни, хладилни витрини за плодови напитки (при необходимост), мивка с топла и студена вода.

·         Външна търговска площ, оборудвана със стелажи или витрини за съхранение на плодове, зеленчуци, подправки и др. храни.

Не е  необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;

·         Гардероб или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

В търговския обект може да се предлагат следните групи храни: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, варива, зърнени храни, ядки, маслодайни семена, сушени плодове, десерти от сушени плодове и ядки,  растителни мазнини, оцет, плодови сокове и нектари, плодови сладка, конфитюри, мармалади и желета, зеленчукови сокове, плодови консерви зеленчукови консерви, мариновани маслини, консервирани гъби, консервирана царевица, изсушени подправки, сол- морска и трапезна и пчелен мед.

3.2. В  самостоятелен щанд за плодове и зеленчуци е необходимо да се осигурят следните условия:

   -  мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;

   - рафтове и стелажи;

   - везни;

   - шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.

   - договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.

 

Самостоятелен щанд може да се регистрира на територията на  открит пазар или друга външна площ, закрити базари и търговски центрове.

 

Асортимента, който може да предлагате при самостоятелен щанд за търговия с плодове и зеленчуци е следния: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, изсушени подправки, варива, ядки, маслодайни семена.

 

4. Обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони

 

Суровите десерти и бонбони са продукти приготвени без термична обработка от сушени плодове, пресни плодове, ядки, маслодайни семена, пчелен мед, стевия, супер храни, какао, подправки и други суровини съобразно технологичните изисквания.

Може да регистрирате сладкарница, кафе- сладкарница или производство реализация на място или с дистрибуция (разнос)  до други търговски обекти.

 

За да регистрирате обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ оборудвана със съоръжения за съхранение на храни, като се допуска в складовата площ да има и мивка с подготвителна площ.

·         Работна площ оборудвана с:

- мивка с топла и студена вода, плот и работен инвентар за подготовка на суровините;

- контролни везни за разтегляне на суровините;

- хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;

- хладилно съоръжение за съхранение на измити пресни плодове и други суровини, които изискват хладилни условия на съхранение;

- работен плот за формоване на продуктите;

- технологичен хладилник за съхранение на заготовки, които преди поставяне на украса е необходимо по технология да се охладят (осигурява се за обекти с по- голям капацитет);

·         Търговска площ, оборудвана с:

- неутрални витрини, рафтове и стелажи за съхранение на сурови десерти и бонбони;

- хладилна витрина/и, среднотемпературна/и за съхранение на сурови торти и десерти с вложени пресни плодове и други десерти с по- мека консистенция;

- хигиенна мивка в търговската площ (осигурява се за сладкарници и кафе- сладкарници, които са с по- голям капацитет и предлагат  напитки);

-  уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.) при сладкарници и кафе- сладкарници;

- рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.

- пространство за съхранение на посуда;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала и клиенти (за обекти тип сладкарници);

За да имате разрешена дистрибуция и до други търговски обекти е необходимо да имате допълнително склад за опаковки (транспортни и еднократни), санитарно- битова площ изолирана, площ за пакетиране, площ или помещение зависи от капацитета за съхранение на готова продукция. За производство с дистрибуция е необходимо да имате най- малко 2 входа. За такъв вид обект не се разрешава консумация на място. Ако желаете може да регистрирате в същата сграда сладкарница или кафе- сладкарница и да снабдявате директно от Вашето производство.

При производство с реализация на място може да имате дистрибуция до крайни клиенти, които няма да извършват търговия с Вашите продукти.

В обект за производство и реализация на място или с дистрибуция може да предлагате следния асортимент- сурови десерти и бонбони.

За сладкарници и кафе- сладкарници може да предлагате сурови десерти и бонбони, здравословни напитки, топли напитки, минерални, трапезни и изворни води и други здравословни продукти.

Основни изисквания, относно материално техническата база на обектите:

Настилките на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция.

Стените около мивките и плотовете се изграждат на разстояние 30-50 см. с гладка повърхност. Може да са облепени с фаянсови плочи, ПВЦ материал, термо плот и др.

Прозорците и вратите, които се отварят трябва да са със защитни мрежи.

Работните плотове, рафтове, стелажи и мивки трябва са гладки и да позволяват измивате и дезинфекция.

Няма изисквания за материалите, от които да са изработени. Например мивките може да са от алпака, порцелан или пластмаса. Плотовете може да са термо, метални и др.

Рафтовете и стелажите изработени от дървен материал трябва да са лакирани с гладка повърхност или да са облепени с фолио.

Лампите и контактите трябва да са обезопасени.

Хладилните съоръжения трябва да са с гладка повърхност и без следи от ръжда и мухъл.

Необходими документи и разрешителни

За да регистрирате обект за търговия с храни трябва да имате регистрирана фирма, сдружение, дружество или да сте земеделски производител с издаден документ от МЗХГ.

Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).

Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики- важи за всички изброени обекти.

НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки- важи за фреш- бара и за обекти за производство на здравословни десерти и бонбони.

Технологична документация за отделните групи храни- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони

Технологична карта- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони

Мониторинга програма за  изследване на приготвяните храни;

Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;

Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.

Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват  до седмица или до 10 дени

При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.

До 2 седмици (зависи от натовареността на съответното ОДБХ) се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.

2. Разрешителни от общината:

От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време за всички обекти и категоризация за сладкарници и кафе- сладкарници с места над 12 броя.

Не се изисква категоризация за магазини и щандове!

Документи за работното време:

За работното време в общината  подавате протокола от проверката на ОДБХ или удостоверението за регистрация, заявления по образец, фирменото решение, документ за собственост или договор за наем.

Документи за категоризация:

За обекти, изискващи категоризация подавате протокола от проверката, договор за наем или документ за собственост, диплома от обучение и комплект формуляри, които може да намерите в сайта на Министерството на туризма или ние да Ви ги предоставим.

На всички документи, които прилагате е необходимо да направите копие.

Не е проблем да работите преди да е извършена проверката от общински служители след подаване на документи. Може да работите с входящ номер за работно време и категоризация.

Документация по трудова медицина:

Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.

Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.

Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.

Това са основните изисквания за изброените обекти. Следете нашите статии ще публикуваме изисквания и за други видове обекти за здравословни храни. При възникване на въпроси за конкретен обект, обадете се на тел. 0988 357062 или пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com

Категория: Бизнес
Прочетен: 435 Коментари: 0 Гласове: 0
 

Здравословното хранене е предпочитано от все повече хора от различни възрастови групи. Здравето е най- голямото богатство и е в основата на човешкото щастие.

Храненето е пряко свързано с нашето здраве, ето защо е необходимо да обръщаме внимание на храните, които консумираме. J

В настоящата статия ще Ви запознаем с изискванията за регистрация на следните видове обекти за здравословни храни:

·         Фреш- бар;

·         Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни;

·         Специализиран магазин и щанд за търговия с плодове, зеленчуци, кореноплодни и др.

·         Обекти за приготвяне на сурови десерти и бонбони.

1. Фреш бар

1.1. Изисквания за регистрация на фреш-бар в стационарно, монолитно помещение:

За да регистрирате фреш бар е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ (може да е помещение или изолирано пространство в зависимост от капацитета) оборудвано със съоръжения за съхранение на храни.

·         Търговска площ оборудвана с:

- мивка с топла и студена течаща вода, плот за измиване на плодовете, зеленчуците, кореноплодните и пресните подправки;

- хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;

- хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни, подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките);

-  уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);

- рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.

- пространство за съхранение на посуда;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

 

В стационарен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пакетирани зърнени закуски, здравословни трайни сладкарски изделия, ядки, маслодайни семена, пресни плодове на бройка и сушени плодове. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.

1.2. Изисквания за фреш бар във временен търговски обект:

За да предлагате фреш във временен търговски обект (щанд, количка, каравана и др.) е необходими да осигурите следните минимални изисквания:

    -   мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;

    - хладилно съоръжение за съхранение на измити плодове, зеленчуци, кореноплодни,   подправки, ядкови млека и други необходими суровини за приготвяне на напитките;

    - уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.);

    -  шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.

    - пространство за съхранение на посуда;

    - договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.

 

Във временен фреш-бар може да се предлага следния асортимент: фреш, смути, лимонада, минерални, трапезни и изворни води, пресни плодове на бройка. По желание на клиента може да се предлагат и нарязани плодове.

 

2. Смесен магазин за търговия с био и здравословни храни

 

За да регистрирате магазин за био и здравословни храни е необходимо да осигурите следните условия:

 

·         Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на храните;

·         Търговска площ за съхранение на храните, оборудвана с рафтове, стелажи, витрини, работен щанд, везни (при необходимост), хладилни витрини за напитки и друго необходимо оборудване.

При наличие на насипни храни (семена, ядки, варива и др.) се осигурява и хигиенна мивка с топла и студена вода в търговската или складовата част.

Не е  необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

В търговския обект може да се предлагат следните групи храни: зърнени храни, варива, маслодайни семена, ядки, сушени плодове, плодови консерви, зеленчукови консерви, плодови скокове и нектари, зеленчукови сокове, шоколадови изделия, трайни сладкарски изделия, десерти от сушени плодове и ядки, пчелен мед, пчелни продукти, тахан, пестил, минерални, трапезни и изворни води, тестени изделия- здравословни крекери, бисквити и др.

Храните, които са био трябва да се съхраняват в склада и търговското помещение по групи изолирано от другите храни.

3. Специализирани магазини и щандове за плодове и зеленчуци

 

3.1.  В специализиран магазин за плодове и зеленчуци в стационарно, монолитно помещение е необходимо да осигурите следните условия:

 

·         Складова площ, оборудвана със съоръжения (рафтове, стелажи и др.) за съхранение на пресните плодове, суровите зеленчуци, кореноплодни, подправки и др. храни. При обекти с по- малък капацитет се допуска и да няма склад.

·         Търговска площ в помещението, оборудвана с рафтове, стелажи, работен щанд, везни, хладилни витрини за плодови напитки (при необходимост), мивка с топла и студена вода.

·         Външна търговска площ, оборудвана със стелажи или витрини за съхранение на плодове, зеленчуци, подправки и др. храни.

Не е  необходима мивка ако предлагате само пакетирани храни;

·         Гардероб или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала (може да се използва и санитарен възел в друг търговски обект, като за целта трябва да има сключен договор за ползване).

В търговския обект може да се предлагат следните групи храни: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, варива, зърнени храни, ядки, маслодайни семена, сушени плодове, десерти от сушени плодове и ядки,  растителни мазнини, оцет, плодови сокове и нектари, плодови сладка, конфитюри, мармалади и желета, зеленчукови сокове, плодови консерви зеленчукови консерви, мариновани маслини, консервирани гъби, консервирана царевица, изсушени подправки, сол- морска и трапезна и пчелен мед.

3.2. В  самостоятелен щанд за плодове и зеленчуци е необходимо да се осигурят следните условия:

   -  мивка с резервоар, загряващо устройство за водата и работен плот;

   - рафтове и стелажи;

   - везни;

   - шкафове (отделни) за съхранение на препарати за почистване и работно и лично облекло на персонала.

   - договор за ползване на тоалетна, която да е в близост до обекта.

 

Самостоятелен щанд може да се регистрира на територията на  открит пазар или друга външна площ, закрити базари и търговски центрове.

 

Асортимента, който може да предлагате при самостоятелен щанд за търговия с плодове и зеленчуци е следния: пресни плодове, пресни подправки, сурови зеленчуци, сурови кореноплодни, изсушени подправки, варива, ядки, маслодайни семена.

 

4. Обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони

Суровите десерти и бонбони са продукти приготвени без термична обработка от сушени плодове, пресни плодове, ядки, маслодайни семена, пчелен мед, стевия, супер храни, какао, подправки и други суровини съобразно технологичните изисквания.

Може да регистрирате сладкарница, кафе- сладкарница или производство реализация на място или с дистрибуция (разнос)  до други търговски обекти.

 За да регистрирате обект за приготвяне на сурови десерти и бонбони е необходимо да осигурите следните условия:

·         Складова площ оборудвана със съоръжения за съхранение на храни, като се допуска в складовата площ да има и мивка с подготвителна площ.

·         Работна площ оборудвана с:

- мивка с топла и студена вода, плот и работен инвентар за подготовка на суровините;

- контролни везни за разтегляне на суровините;

- хигиенна мивка с топла и студена течаща вода за измиване на ръцете и работния инвентар;

- хладилно съоръжение за съхранение на измити пресни плодове и други суровини, които изискват хладилни условия на съхранение;

- работен плот за формоване на продуктите;

- технологичен хладилник за съхранение на заготовки, които преди поставяне на украса е необходимо по технология да се охладят (осигурява се за обекти с по- голям капацитет);

·         Търговска площ, оборудвана с:

- неутрални витрини, рафтове и стелажи за съхранение на сурови десерти и бонбони;

- хладилна витрина/и, среднотемпературна/и за съхранение на сурови торти и десерти с вложени пресни плодове и други десерти с по- мека консистенция;

- хигиенна мивка в търговската площ (осигурява се за сладкарници и кафе- сладкарници, които са с по- голям капацитет и предлагат  напитки);

-  уреди за приготвяне на напитки (сокоизстисквачки, блендери и др.) при сладкарници и кафе- сладкарници;

- рафтове и стелажи за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение.

- пространство за съхранение на посуда;

·         Гардероб разположен в склада или изолиран кът със закачалки за съхранение на работното и личното облекло на персонала;

·         Шкаф за съхранение на препарати и инвентар за почистване;

·         Санитарен възел за персонала и клиенти (за обекти тип сладкарници);

За да имате разрешена дистрибуция и до други търговски обекти е необходимо да имате допълнително склад за опаковки (транспортни и еднократни), санитарно- битова площ изолирана, площ за пакетиране, площ или помещение зависи от капацитета за съхранение на готова продукция. За производство с дистрибуция е необходимо да имате най- малко 2 входа. За такъв вид обект не се разрешава консумация на място. Ако желаете може да регистрирате в същата сграда сладкарница или кафе- сладкарница и да снабдявате директно от Вашето производство.

При производство с реализация на място може да имате дистрибуция до крайни клиенти, които няма да извършват търговия с Вашите продукти.

В обект за производство и реализация на място или с дистрибуция може да предлагате следния асортимент- сурови десерти и бонбони.

За сладкарници и кафе- сладкарници може да предлагате сурови десерти и бонбони, здравословни напитки, топли напитки, минерални, трапезни и изворни води и други здравословни продукти.

Основни изисквания, относно материално техническата база на обектите:

Настилките на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция.

Стените около мивките и плотовете се изграждат на разстояние 30-50 см. с гладка повърхност. Може да са облепени с фаянсови плочи, ПВЦ материал, термо плот и др.

Прозорците и вратите, които се отварят трябва да са със защитни мрежи.

Работните плотове, рафтове, стелажи и мивки трябва са гладки и да позволяват измивате и дезинфекция.

Няма изисквания за материалите, от които да са изработени. Например мивките може да са от алпака, порцелан или пластмаса. Плотовете може да са термо, метални и др.

Рафтовете и стелажите изработени от дървен материал трябва да са лакирани с гладка повърхност или да са облепени с фолио.

Лампите и контактите трябва да са обезопасени.

Хладилните съоръжения трябва да са с гладка повърхност и без следи от ръжда и мухъл.

Необходими документи и разрешителни

За да регистрирате обект за търговия с храни трябва да имате регистрирана фирма, сдружение, дружество или да сте земеделски производител с издаден документ от МЗХГ.

Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (Д. в. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д. в. бр. 106/2018г.).

Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики- важи за всички изброени обекти.

НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки- важи за фреш- бара и за обекти за производство на здравословни десерти и бонбони.

Технологична документация за отделните групи храни- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони

Технологична карта- важи само за обекти за производство на сурови десерти и бонбони

Мониторинга програма за  изследване на приготвяните храни;

Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;

Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.

Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват  до седмица или до 10 дени

При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.

До 2 седмици (зависи от натовареността на съответното ОДБХ) се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.

2. Разрешителни от общината:

От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време за всички обекти и категоризация за сладкарници и кафе- сладкарници с места над 12 броя.

Не се изисква категоризация за магазини и щандове!

Документи за работното време:

За работното време в общината  подавате протокола от проверката на ОДБХ или удостоверението за регистрация, заявления по образец, фирменото решение, документ за собственост или договор за наем.

Документи за категоризация:

За обекти, изискващи категоризация подавате протокола от проверката, договор за наем или документ за собственост, диплома от обучение и комплект формуляри, които може да намерите в сайта на Министерството на туризма или ние да Ви ги предоставим.

На всички документи, които прилагате е необходимо да направите копие.

Не е проблем да работите преди да е извършена проверката от общински служители след подаване на документи. Може да работите с входящ номер за работно време и категоризация.

Документация по трудова медицина:

Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.

Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.

Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.

Това са основните изисквания за изброените обекти. Следете нашите статии ще публикуваме изисквания и за други видове обекти за здравословни храни. При възникване на въпроси за конкретен обект, обадете се на тел. 0988 357 062 или пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com

Категория: Бизнес
Прочетен: 354 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: tanya123
Категория: Бизнес
Прочетен: 618590
Постинги: 134
Коментари: 1
Гласове: 32
Календар
«  Юли, 2019  >>
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031