Разработване на Система за Самоконтрол (ССК), НАССР Система (ХАСЕП Система) и Мониторингова Програма (МП) за всеки търговски обект за складиране, търговия, приготвяне или предлагане на храни, като например:
- заведение за обществено хранене;
- хранителен магазин;
- павилион за храни;
- магазин за био храни;
- склад за храни;
- баничарница;
- пекарна;
- бърза закуска;
- дюнер;
- скара;
- кафе сладкарница;
- цех за производство на храни;
- други обекти за предлагане и приготвяне на храни.
Извършваме безплатни консултации и даваме информация относно изискванията за регистрация в Агенцията по Храните на различните видове търговски обекти за храни, като отговаряме на въпроси свързани с устройството на помещенията, съгласно нормативните изисквания за храните, както и на въпроси относно изготвянето на необходимите за регистрация документи.
Ние ще ви запознаем на достъпен език и без никакви такси с всички изисквания на Закона за Храните и наредбите към него.
Предлаганите от колектива ни професионално разработени системи съдържат конкретни данни за всеки различен търговски обект и при необходимост могат да се изготвят в рекордно кратки срокове.
За контакти:
В. Бойчева: 0988 357 062.
Р. Желязков: 0887 360 354.
Имейл: valya.konsult@gmail.com
Постинги в блога от Май, 2014 г.
18.05.2014 17:39 -
Регистрация на временен , поставяем обект за търговия с храни
Изисквания за временни, поставяеми обекти за търговия с храни:
Необходими документи за регистрация в ОДБХ:
1. Разрешение за поставяне от съответното кметство по местонахождение;
2. Решение за регистрация на фирмата, издадено от Агенцията по вписвания (копие);
3. Договор за наем ,ако имате такъв;
4. Заявление по образец от ОДБХ ;
5. Разработени документи, съгласно изикванията на Закона за храните- Система за самоконтрол и НАССР система.
Основни видове поставяеми обекти:
Поставяемите обекти могат да се регистрират, като:
Има разлика между павилион и павилион за търговия с храни.
Съгласно номенклатурата на БАБХ (българска агенция по безопасност на храните )
В павилиона може да се приготвят храни, а в павилиона за търговия с храни само се предлагат готови храни.
Хигиенни изисквания към устройството на поставяемите обекти, кото предлагат и приготвят храни – павилиони, бюфети, каравани, бърза закуска
1. Трябва да има обособена складова площ, като може да не е отделно помещение, а само изолирано пространство, което да се намира до входа за снабдяване.
2. Подготвителни площи - предтавлява мивка с течаща топла и студена вода и работен плот. За всяка група храна трябва да има отделен подготвителен кът .
Отделни групи храни са например:
-птиче месо:
-свинско месо;
-риба;
- зеленчуци и др.
Може да се използва един подготвителен кът за няколко групи храни, като се изготви работен график.
3. Работен кът, където да са разположени готварските уреди.
В подготвителния кът трябва да има мивка с течаща топла и студена вода за хигиенните нужди и за измиване на работния инвентар.
4. Малък гардероб за съхранение на личното облекло и вещи на персонала;
5. Шкаф за съхранение на еднократната трапезна посуда - тарелки, вилици, лъжици и др.
5. Шкаф за съхранение на препаратите за почистване, измиване и дезинфекция;
7. Санитарен възел , който да е част от обекта или ако няма възможност може да се използва санитарен възел на друг обект, който е гегистриран по Закона за храните и се намира в непосредствена близост. За целта трябва да се подпише договор за използването му.
Повърхностите на пода, стените, таваните, както и тези на технологичното оборудване трябва да са гладки и да позволяват почистване, измиване и дезинфекция при необходимост, съгласно изискванията на чл. 21 от ЗХ.
Хигиенни изисквания към обектите, които само предлагат храни т.е павилиони за търговия с храни :
1. Трябва да има едно помещение, което да е оборудвано с рафтове, стелажи , скари и хладилни съоръжения, ако е ноебходимо .
2. Трябва да е осигурена мивка с течаща топла и студена вода или да е осигурено достатъчно количество вода в съдове и индивидуални почистващи мокри кърпи.
3. Повърхностите на пода, стените. таваните , както и работните повърхности трябва да са гладки и да позволяват влажно почистване и дезинфекция при необходимост.
3. Условия за съхранение на личното работно облекло на персонала- закачалка или малък гардероб ако площа позволява;
4. Шкаф за съхранение на препаратите за почистване и дезинфекция ;
5. Шкаф за съхранение на еднократната посуда (чаши, бъркалки ) ако в обекта се предлага кафе в еднократна посуда.
В павилионите за търговия с храни могат да се предлагат пакетирани захарни и шоколадови изделия (ако е осигурен климатик), готови закуски и сандвичи, бутилирани безалкохолни напитки , топли напитки в еднократна посуда и др.
За тези обекти се изисква само Система за самоконтрол.
Хигиенни изисквания към персонала :
1. Персоналът трябва да има задължително работно облекло , което да ползва само в обекта ;
2. Всеки работещ трябва да има ЛЗК(лична здравна книжка ) , заверена с необходимите медицински прегледи.
3. Всеки работник , трябва да е обучен по програмите от Системата за самоконтрол и НАССР системата .
Това са накратко изискванията към поставяемите обекти .
Ако нещо конкретно Ви интересува питайте .
Погледенете и останалите постинги в блога , там ще намерите информация за регистрация на заведения , магазини и не само !
За повече информация тел.0988 357 062
Благодаря Ви, че прочетохте и посетихте блога ! :)
Необходими документи за регистрация в ОДБХ:
1. Разрешение за поставяне от съответното кметство по местонахождение;
2. Решение за регистрация на фирмата, издадено от Агенцията по вписвания (копие);
3. Договор за наем ,ако имате такъв;
4. Заявление по образец от ОДБХ ;
5. Разработени документи, съгласно изикванията на Закона за храните- Система за самоконтрол и НАССР система.
Основни видове поставяеми обекти:
Поставяемите обекти могат да се регистрират, като:
- Павилион, бюфет и каравана: може да предлага топли напитки, сандвичи, хамбургери, бургери, дюнер, палачинки, мекици безалкохолни напитки, пиво;
- Павилион за търговия с храни - може да предлага пакетирани захарни и шоколадови изделия, топли напитки в еднократна посуда, бутилирани безалкохолни напитки;
- Бърза закуска- може да предлага дюнер, скара, апалминути, сандвичи , хамбургери, бургери, палачинки, мекици, безалкохолни напитки, пиво и др.
Има разлика между павилион и павилион за търговия с храни.
Съгласно номенклатурата на БАБХ (българска агенция по безопасност на храните )
В павилиона може да се приготвят храни, а в павилиона за търговия с храни само се предлагат готови храни.
Хигиенни изисквания към устройството на поставяемите обекти, кото предлагат и приготвят храни – павилиони, бюфети, каравани, бърза закуска
1. Трябва да има обособена складова площ, като може да не е отделно помещение, а само изолирано пространство, което да се намира до входа за снабдяване.
2. Подготвителни площи - предтавлява мивка с течаща топла и студена вода и работен плот. За всяка група храна трябва да има отделен подготвителен кът .
Отделни групи храни са например:
-птиче месо:
-свинско месо;
-риба;
- зеленчуци и др.
Може да се използва един подготвителен кът за няколко групи храни, като се изготви работен график.
3. Работен кът, където да са разположени готварските уреди.
В подготвителния кът трябва да има мивка с течаща топла и студена вода за хигиенните нужди и за измиване на работния инвентар.
4. Малък гардероб за съхранение на личното облекло и вещи на персонала;
5. Шкаф за съхранение на еднократната трапезна посуда - тарелки, вилици, лъжици и др.
5. Шкаф за съхранение на препаратите за почистване, измиване и дезинфекция;
7. Санитарен възел , който да е част от обекта или ако няма възможност може да се използва санитарен възел на друг обект, който е гегистриран по Закона за храните и се намира в непосредствена близост. За целта трябва да се подпише договор за използването му.
Повърхностите на пода, стените, таваните, както и тези на технологичното оборудване трябва да са гладки и да позволяват почистване, измиване и дезинфекция при необходимост, съгласно изискванията на чл. 21 от ЗХ.
Хигиенни изисквания към обектите, които само предлагат храни т.е павилиони за търговия с храни :
1. Трябва да има едно помещение, което да е оборудвано с рафтове, стелажи , скари и хладилни съоръжения, ако е ноебходимо .
2. Трябва да е осигурена мивка с течаща топла и студена вода или да е осигурено достатъчно количество вода в съдове и индивидуални почистващи мокри кърпи.
3. Повърхностите на пода, стените. таваните , както и работните повърхности трябва да са гладки и да позволяват влажно почистване и дезинфекция при необходимост.
3. Условия за съхранение на личното работно облекло на персонала- закачалка или малък гардероб ако площа позволява;
4. Шкаф за съхранение на препаратите за почистване и дезинфекция ;
5. Шкаф за съхранение на еднократната посуда (чаши, бъркалки ) ако в обекта се предлага кафе в еднократна посуда.
В павилионите за търговия с храни могат да се предлагат пакетирани захарни и шоколадови изделия (ако е осигурен климатик), готови закуски и сандвичи, бутилирани безалкохолни напитки , топли напитки в еднократна посуда и др.
За тези обекти се изисква само Система за самоконтрол.
Хигиенни изисквания към персонала :
1. Персоналът трябва да има задължително работно облекло , което да ползва само в обекта ;
2. Всеки работещ трябва да има ЛЗК(лична здравна книжка ) , заверена с необходимите медицински прегледи.
3. Всеки работник , трябва да е обучен по програмите от Системата за самоконтрол и НАССР системата .
Това са накратко изискванията към поставяемите обекти .
Ако нещо конкретно Ви интересува питайте .
Погледенете и останалите постинги в блога , там ще намерите информация за регистрация на заведения , магазини и не само !
За повече информация тел.0988 357 062
Благодаря Ви, че прочетохте и посетихте блога ! :)
10.05.2014 12:58 -
Изисквания за откриване на хранителен магазин
Необходими документи за откриване на обекти за търговия с храни - магазини,супермаркети, хипермаркети ,павилиони и щандове :
1. Удостоверение за регистрация от ,издадено от ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните,бившо ХЕИ ) към съответния район.
За издаването се поддават следните документи :
2. Разрешително за пожарна безопасност от съответното от службата за пожарна безопасност към съответния район:
Съгласно номенклатурата на Агенцията по безопасност на храните , към която са и 28-те ОДБХ- та в страната има :
Изисквания за Хипермаркети и Супермаркети
1. Складови помещения за :
2. Подготвителни и работни площи ако се предлагат топлинно обработени храни.Подготвителните площи зависят от групите храни , които се предлагат.Всяка подготвителна площ трябва да е оборудвана с мивка с течаща топла и студена вода ,работен плот и работен инвентар. В работната площ са разположени ел. уреди за топлинна обработка и задължително се осигурява мивка с течаща топла и студена вода.Над топлинните уреди се монтира ефективна вентилационна система ;
3. Търговска част- в търговската част храните се подреждат по групи.
Нехранителните стоки и храните за животни се съхряняват отделно,на разстояние в търговската част.
4. Санитарно битово помещение - необходимо е за почивка ,преобличане и съхранение на личните вещи на персонала .
5.Санитарен възел за персонала - вратата на санитарния възел не трябва да се отваря в помещението,където се борави с храни .Задължително се осигурява мивка с течаща топла и студена вода,средства за измиване и дезинфекция на ръцете .
6. Помещение за съхранение на препаратите и инвентара за почистване ,измиване и дезинфекция на помещенията ;
Изисквания за павилион за търговия с храни и щандове за храни
За откриване на павилиони и щандове за продажба на храни ви е необходимо едно помещение , в което да има мивка с течаща топла и студена вода .В близост до обекта трябва да има санитарен възел.
Ако няма мивка , може да се използват съдове с резервна вода за щандовете и мокри кърпи за павилионите за търговия с храни .
Това е възможно само ако храните са пакетирани !
Трябва да са осигурени условия за съхранение на личните вещи и облекло на персонала . За целта се осигуряват закачалки или шкафове.
Осигурява се също шкаф за съхранение на препаратите заимиване и дезинфекция
Инвентара за почистване - четки ,стирки метли и др. се съхранява в предверието на изполвания санитарен възел ,освен в случайте ако не са предвитени други условия , но в никакъв случай не трябва да имат пряк допир с храните.
Ако се предлагат храни в насипно състояние или на бройка , например ядки или сладкарски изделия се осигурява шкаф за съхранение на материалите и предметите за контакт с храни- тарелки, торбички и др.
Ако се предлагат храни ,изискващи хладилни условия на съхранение се осигуряват хладилни съоръжения .
За пакетирани захарни и шоколадови изделия се осигурява температура в помещението 18-22 градуса .
Ако се предлат фрешове задължително се осигурява мивка с течаща топла и студена вода за измиване на плодовете .
Това са накратко изискваният , ако имате допълнителни въпроси ,питайте :) !
1. Удостоверение за регистрация от ,издадено от ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните,бившо ХЕИ ) към съответния район.
За издаването се поддават следните документи :
- Заявление по образец на ОДБХ ;
- Решение за фирмата ,издадено от Агенцията по вписвания;
- Договор за наем или документ за собственост.
- Документ за платена държавна такса (от 20-34 лв.) .
- Система за самоконтрол;
- НАССР система или процедури (само за по- големите обекти).
2. Разрешително за пожарна безопасност от съответното от службата за пожарна безопасност към съответния район:
- Заявление по образец ;
- Документ за собственост или наем ;
- Документ за платена държавна такса;
- Решение за фирмата ,издадено от Агенцията по вписвания;
- Договор за наем или документ за собственост;
- Технически документи за ел. уредите и други документи,касаещи материално техническата база.
Съгласно номенклатурата на Агенцията по безопасност на храните , към която са и 28-те ОДБХ- та в страната има :
- Смесен магазин за търговия с храни и нехранителни стоки;
- Смесен магазин за търговия с няколко групи храни;
- Специализирани магазини ;
- Хипермаркети;
- Супермаркети ;
- Павилион затърговия с храни;
- Щанд за търговия с храни
- Складови площи - едно две или повече складови помещения за съхранение на храни , в зависимост от капацитета на обекта и групите храни , които се предлагат. В складовите помщения ,трябва да има мивка с течаща топла и студена вода . Ако в обекта има две или три складови помещения , мивка е задължително да има там , където се съхраняват млечни и месни продукти . Храните в складовите помещения и площи се съхраняват разделно и се подреждат по групи.
- Помещение или изолиран кът за съхранение на общоупотребимите предмети,хигиенните материали, козметичните и миещите продукти, които се предлагат в обекта.Отнася се за обектите ,които ще предлагат и нехранителни стоки .
- Помещение или изолирана площ за съхранение на храни за животни ,ако се предлагат в обекта.
- Търговска зала - в търговската част трябва да се осигури разделно съхранение на отделните групи храни .
- Санитарен възел за персонала. Вратата на санитарния възел не трябва да се отваря директно в помещенията където се борави с храни. Задължително е в санитарния възел да има осигурена течаща топла и студена вода ,средства за измиване ,дезинфекция и подсушаване на ръцете.
- Санитарно битов кът -задължително трябва да се осигурят условия за преобличане на персонала и съхранение на личните вещи .При по -големите обекти се осигурява помещение ,а за по-малките магазини се осигурява гардероб с плътно затвярщи се врати;
- Условия за съхранение на препаратите иинвентара за почистване,измиване и дезинфекция- задължително се осигуряват условия за съхранение .За по-големите обекти се осигурява специално помещение,а за по-малките може да се осигури шкаф ,а инвентара-четки ,стирки,метли и др. да се съхраняват в предверието на санитарния възел .
Изисквания за Хипермаркети и Супермаркети
1. Складови помещения за :
- Съхранение на храните - броя на помещенията зависи от капацитетана обекта .В складовите помещения ,където се съхраняват месни и млечни продукти задължително се осигурява мивка с течаща топлаи студена вода;
- Складово помещение за съхранение на нехранителните стоки ;
- Складова площ или помещение за съхранение на храните за животни ;
2. Подготвителни и работни площи ако се предлагат топлинно обработени храни.Подготвителните площи зависят от групите храни , които се предлагат.Всяка подготвителна площ трябва да е оборудвана с мивка с течаща топла и студена вода ,работен плот и работен инвентар. В работната площ са разположени ел. уреди за топлинна обработка и задължително се осигурява мивка с течаща топла и студена вода.Над топлинните уреди се монтира ефективна вентилационна система ;
3. Търговска част- в търговската част храните се подреждат по групи.
Нехранителните стоки и храните за животни се съхряняват отделно,на разстояние в търговската част.
4. Санитарно битово помещение - необходимо е за почивка ,преобличане и съхранение на личните вещи на персонала .
5.Санитарен възел за персонала - вратата на санитарния възел не трябва да се отваря в помещението,където се борави с храни .Задължително се осигурява мивка с течаща топла и студена вода,средства за измиване и дезинфекция на ръцете .
6. Помещение за съхранение на препаратите и инвентара за почистване ,измиване и дезинфекция на помещенията ;
Изисквания за павилион за търговия с храни и щандове за храни
За откриване на павилиони и щандове за продажба на храни ви е необходимо едно помещение , в което да има мивка с течаща топла и студена вода .В близост до обекта трябва да има санитарен възел.
Ако няма мивка , може да се използват съдове с резервна вода за щандовете и мокри кърпи за павилионите за търговия с храни .
Това е възможно само ако храните са пакетирани !
Трябва да са осигурени условия за съхранение на личните вещи и облекло на персонала . За целта се осигуряват закачалки или шкафове.
Осигурява се също шкаф за съхранение на препаратите заимиване и дезинфекция
Инвентара за почистване - четки ,стирки метли и др. се съхранява в предверието на изполвания санитарен възел ,освен в случайте ако не са предвитени други условия , но в никакъв случай не трябва да имат пряк допир с храните.
Ако се предлагат храни в насипно състояние или на бройка , например ядки или сладкарски изделия се осигурява шкаф за съхранение на материалите и предметите за контакт с храни- тарелки, торбички и др.
Ако се предлагат храни ,изискващи хладилни условия на съхранение се осигуряват хладилни съоръжения .
За пакетирани захарни и шоколадови изделия се осигурява температура в помещението 18-22 градуса .
Ако се предлат фрешове задължително се осигурява мивка с течаща топла и студена вода за измиване на плодовете .
Това са накратко изискваният , ако имате допълнителни въпроси ,питайте :) !
07.05.2014 11:57 -
Изисквания за заведение
Какви са основните изисквания за устройство на помещенията за да се открие заведение ?
В зависимост от вида на обекта има различни изисквания.
За по големите обекти, ,като : ресторант, бистро, пицария, кетъринг, бързо хранене и др.,трябва да имат :
1.Складови площи :
Ако обекта е с по- малък капацитет може да има един склад ,в който са разположени ,сухите продукти ,неизискващи хладилни условия на съхранение и хладилните съоръжения -плюсови иминусови.
При обекти с по-голям капацитет се изисква складово помещение за сухите продукти и складово помещение за хладилните съоръжения, а също ако е необходимо може да има и хладилни камери.
Съхранението на еднократната посуда ,както и на салфетки , различни пластмасови украси за коктейли и др. се съхраняват отделно от храните . За целта се обособява изолиран кът в складовото помещение ,който се обозначава или се осигурява отделно складово помещение,ако обекта е с по- голям капацитет.
Снабдяването с храни трябва да се извършва от отделен вход . Ако осигуряването на отделен вход невъзможно ,може да се опише в Системата за самоконтрол ,че зареждането с храни се извършва извън работно време .
2. Подготвителни :
За предварителната подготовка на всяка група храна се изисква отделен подготвитвителен кът или подготвително помещение , в тях се приготвят продуктите за топлинна обработка. Подготвителните кътове или помещения ,трябва да са оборудвани с мивка с течаща топла и студена вода ,работен плот , работен инвентар за всяка група храна . При по-големите обекти в подготвителното може да има и плюсово хладилно съосъжение за съхранение на заготовките.
Може би ще питате какво е група храна ?
Одтелни групи храни ,изискващи предварителна подготовка са :
- бяло месо ;
-червено месо;
-риба;
-зеленчуци;
-яйца и т. н.
3. Топла кухня :
В топлата кухня са разположени готварските уреди за топлинна обработка на храните , над които с е монтира ефективна вентилационна система, мивка с по- голямо корито за измиване на кухненската посуда (тави,тенджери , тигани и др.), пособия за съхранение на измитата кухненска посуда . Тук може да има също и плюсови хладилни съоръжения за съхранение на овкусените , подготвени храни в подготвителните площи.
При обекти с по- голям капацитет може да има и студена кухня за приготвяне на салатите.
В топла кухня се извършва топлинната обработка на храните ,оформянето и оформянето на ястията .
4. Зала за клиенти или търговска част:
Залата за клиенти е оборудвана с маси, столове, сепарета, в зависимост от предпочитанията на собственика.В нея може да има бар за приготвяне на топли напитки и разливане на питиетата.
В зависимост от типа обект в залата за клиенти може да има топла витрина или т.нар. Бен Мари , в което се поддържа температура около 60 градуса . В него се съхраняват топли ястия .Бен Мари се използва предимно при заведенията тип :бързо хранене,столове, в ресторанти с организирано храненеи т.н.
5. Миялно помещение за трапезна посуда:
Трапезната посуда ,това са чиниите ,вилиците ,лъжиците ,ножовете и чашите,които се използват от клиента .
След консумацията от клиента,трапезната посуда се отсервира и се подава в миялното помещение за трапезна посуда.
Вмиялното помещение трябва да има три мивки с течаща топла и студена вода или една мивка и миялна машина .
Защо са трите мивки ?
Първата е за измиваме на трапезната посуда с миещ препарат , втората е за дезинфекция с дезинфеккционен препарат за посуда , а третата е за обилно изплакване с течаща топла вода.
След изплакването посудата трябва да се изсуши на специални сушилни пособия.
Ако имате миялна машина ,мивката ви е необходима за предварително изплакване на посудата ако е необходимо.При наличие на миялна машина сушилни съоръжения за посудата не са необходими.
Не трябва да има пресичане на пътищата на мръсната посуда и храната ,която излиза от топла и студена куня (ако има такава ).
6.Санитарно- битов кът :
Задължителновъв всеки обект трябва да има условия за преобличане и съхранение на личните вещи и облекло на персонала .
При по -големите обекти се осигурява помещение , а при обектите с по-малък капацитет може да се осигури гардероб , с плътно затварящи се врати.
7. Условия за съхранение на препаратите иинвентара за почистване и дезинфекция на помещенията:
Препаратите за почистване и дезинфекция не трябва да имат пряк достъп до храните . За тях трябва да се осигури отделно помещение за по- големите обекти или да се обособи шкаф , който да е плътно затворен и обозначен . Инвентара за почистване- четки,стирки, метли и др. също не трябва да има пряк достъп до храните.
Най- често се съхранява в предверието на санитарния възел .
8. Санитарен възел :
Във всеко заведение трябва да бъде осигурен санитарен възел за клиенти и персонала .Може да се ползва един санитаренвъзел от клиенти и персонал ,ако персонала е до 5 човека . Това е съгласно изискванията на Закона за туризма.
Санитарният възел трябва да е оборудван с мивка с течаща топла и студена вода, тоалетна чиния, промивна инсталация, миещ препарат,дезинфектант за ръце и индивидуални кърпи са подсушаване или сушилно устройство за ръце .
Основната последователност на процеса в заведенията трябва да е следната:
склад - подготвителни- топла кухня- зала за кленти .
Повърхностите на пода стените , таваните, както и тези на технологичното оборудване трябва да са гладки и да позволяват почистване , измиване и дезинфекция ако е необходимо , съгласно изискванията на чл. 21 от ЗХ.
Работния инвентар трябва да е в добро състояние ,т. е да не е с нарушена цялост ,следи от ръжда ( за металния инвентар) и да се поддържа чист.
Работещите трябва да имат лични здравни книжки и осигурено работно облекло .
По време на работа не трябва да се извършват действия ,като кашляне ,дъвчене и др. , които могат да замърсят храните .
Това са накратко хигиенните изисквания за заведенията .
Следва публикуване на изискванията за магазини ,производства , павилиони и щандове .
Ако имате въпроси питайте ! :)
В зависимост от вида на обекта има различни изисквания.
За по големите обекти, ,като : ресторант, бистро, пицария, кетъринг, бързо хранене и др.,трябва да имат :
1.Складови площи :
Ако обекта е с по- малък капацитет може да има един склад ,в който са разположени ,сухите продукти ,неизискващи хладилни условия на съхранение и хладилните съоръжения -плюсови иминусови.
При обекти с по-голям капацитет се изисква складово помещение за сухите продукти и складово помещение за хладилните съоръжения, а също ако е необходимо може да има и хладилни камери.
Съхранението на еднократната посуда ,както и на салфетки , различни пластмасови украси за коктейли и др. се съхраняват отделно от храните . За целта се обособява изолиран кът в складовото помещение ,който се обозначава или се осигурява отделно складово помещение,ако обекта е с по- голям капацитет.
Снабдяването с храни трябва да се извършва от отделен вход . Ако осигуряването на отделен вход невъзможно ,може да се опише в Системата за самоконтрол ,че зареждането с храни се извършва извън работно време .
2. Подготвителни :
За предварителната подготовка на всяка група храна се изисква отделен подготвитвителен кът или подготвително помещение , в тях се приготвят продуктите за топлинна обработка. Подготвителните кътове или помещения ,трябва да са оборудвани с мивка с течаща топла и студена вода ,работен плот , работен инвентар за всяка група храна . При по-големите обекти в подготвителното може да има и плюсово хладилно съосъжение за съхранение на заготовките.
Може би ще питате какво е група храна ?
Одтелни групи храни ,изискващи предварителна подготовка са :
- бяло месо ;
-червено месо;
-риба;
-зеленчуци;
-яйца и т. н.
3. Топла кухня :
В топлата кухня са разположени готварските уреди за топлинна обработка на храните , над които с е монтира ефективна вентилационна система, мивка с по- голямо корито за измиване на кухненската посуда (тави,тенджери , тигани и др.), пособия за съхранение на измитата кухненска посуда . Тук може да има също и плюсови хладилни съоръжения за съхранение на овкусените , подготвени храни в подготвителните площи.
При обекти с по- голям капацитет може да има и студена кухня за приготвяне на салатите.
В топла кухня се извършва топлинната обработка на храните ,оформянето и оформянето на ястията .
4. Зала за клиенти или търговска част:
Залата за клиенти е оборудвана с маси, столове, сепарета, в зависимост от предпочитанията на собственика.В нея може да има бар за приготвяне на топли напитки и разливане на питиетата.
В зависимост от типа обект в залата за клиенти може да има топла витрина или т.нар. Бен Мари , в което се поддържа температура около 60 градуса . В него се съхраняват топли ястия .Бен Мари се използва предимно при заведенията тип :бързо хранене,столове, в ресторанти с организирано храненеи т.н.
5. Миялно помещение за трапезна посуда:
Трапезната посуда ,това са чиниите ,вилиците ,лъжиците ,ножовете и чашите,които се използват от клиента .
След консумацията от клиента,трапезната посуда се отсервира и се подава в миялното помещение за трапезна посуда.
Вмиялното помещение трябва да има три мивки с течаща топла и студена вода или една мивка и миялна машина .
Защо са трите мивки ?
Първата е за измиваме на трапезната посуда с миещ препарат , втората е за дезинфекция с дезинфеккционен препарат за посуда , а третата е за обилно изплакване с течаща топла вода.
След изплакването посудата трябва да се изсуши на специални сушилни пособия.
Ако имате миялна машина ,мивката ви е необходима за предварително изплакване на посудата ако е необходимо.При наличие на миялна машина сушилни съоръжения за посудата не са необходими.
Не трябва да има пресичане на пътищата на мръсната посуда и храната ,която излиза от топла и студена куня (ако има такава ).
6.Санитарно- битов кът :
Задължителновъв всеки обект трябва да има условия за преобличане и съхранение на личните вещи и облекло на персонала .
При по -големите обекти се осигурява помещение , а при обектите с по-малък капацитет може да се осигури гардероб , с плътно затварящи се врати.
7. Условия за съхранение на препаратите иинвентара за почистване и дезинфекция на помещенията:
Препаратите за почистване и дезинфекция не трябва да имат пряк достъп до храните . За тях трябва да се осигури отделно помещение за по- големите обекти или да се обособи шкаф , който да е плътно затворен и обозначен . Инвентара за почистване- четки,стирки, метли и др. също не трябва да има пряк достъп до храните.
Най- често се съхранява в предверието на санитарния възел .
8. Санитарен възел :
Във всеко заведение трябва да бъде осигурен санитарен възел за клиенти и персонала .Може да се ползва един санитаренвъзел от клиенти и персонал ,ако персонала е до 5 човека . Това е съгласно изискванията на Закона за туризма.
Санитарният възел трябва да е оборудван с мивка с течаща топла и студена вода, тоалетна чиния, промивна инсталация, миещ препарат,дезинфектант за ръце и индивидуални кърпи са подсушаване или сушилно устройство за ръце .
Основната последователност на процеса в заведенията трябва да е следната:
склад - подготвителни- топла кухня- зала за кленти .
Повърхностите на пода стените , таваните, както и тези на технологичното оборудване трябва да са гладки и да позволяват почистване , измиване и дезинфекция ако е необходимо , съгласно изискванията на чл. 21 от ЗХ.
Работния инвентар трябва да е в добро състояние ,т. е да не е с нарушена цялост ,следи от ръжда ( за металния инвентар) и да се поддържа чист.
Работещите трябва да имат лични здравни книжки и осигурено работно облекло .
По време на работа не трябва да се извършват действия ,като кашляне ,дъвчене и др. , които могат да замърсят храните .
Това са накратко хигиенните изисквания за заведенията .
Следва публикуване на изискванията за магазини ,производства , павилиони и щандове .
Ако имате въпроси питайте ! :)
06.05.2014 18:27 -
Консултации за откриване на хранителен обект
Съгласно нормативните изисквания на националното и Европейското законодателство за да се регистрира обект за храни трябва да са осигурени специфични изисквания ,в зависимост от групите храни, които ще се предлагат и вида на обекта.
Ако имате въпроси питайте !
Най - често задаваните въпроси са следните:
Какви документи за необходими за да регистрирам обект за храни ?
1. Документ от Агенцията по вписвания ,удостоверяващ регистрацията на фирмата;
2. Договор за наем или документ за собственост;
3. Смяна на статута в съответната община ,ако това е необходимо.
Първоначално ,трябва да регистрирате фирма .
След това да намерите подходящо помещение или да го преустройте ако е необходимо .Ако помещението е под наем ,хазяите ви трябва да са съгласни ако се налагат конструктивни ремонтни дейнсти.
Задължително проверете в съответната община какъв статут има обекта .Ако няма статут за обекта , за който искате да го използвате трябва да подадете документи за смяна на статута .
Това понякога отнема време , зависи от населеното място .
Какви документи са необходими да се подадат в Агенцията по храните ?
Към Агенцията по храните има 28-ем ОДБХ -та, които се намират в областните градове и някой общински градове.
Документи се подават в завсимост от местонахождението на обекта ,в съответното ОДБХ .
Необходимите документи са следните:
1. Заявление за регистрация по образец от ОДБХ;
2.Договор за наем или документ за собственост ;
3. Документ за платена държавна такса - 34 лв. за нов обект или 20 лв. за пререгистрация или сезонен обект;
Таксата се плаща в касата на съответното ОДБХ или по банков път по сметката на съответното ОДБХ.
Задължително при попълване на заявлението си пишете и телефона и точен адрес на обекта .
Какви документи са необходими за регистрация на заведение ?
1. При проверката трябва да имате разработени :НАССР система, Система за самоконтрол и ТД ако е прозиводство ,които са свързани с безопасността на храните .
1.1. НАССР- система за анализ и контрол на критично контролните точки ;
1.2.Система за самоконтрол - свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
1.3.ТД- технологична документация .
За различните видове обекти се изисква задължително Система за самоконтрол (ССК) и само за някой видове и НАССР или процедури по НАССР иТД .Документите трябва да се представят при проверката .
Съгласно номенклатурата на БАБХ , обектите се делят на :
-обекти за обществено хранене;
-обекти за търговия с храни;
-обекти за производство на храни;
Обектите за обществено хранене биват следните видове:
- Ресторанти с национална,чуждестранна кухня,специализирани и др.(ССК и НАССР):
-Бистро ( ССК и НАССР);
-Бирария (ССК и НАССР);
-Пицария (ССК и НАССР);
-Бърза закуска (ССК и НАССР);
-Бързо хранене (ССК и НАССР);
-Столове :ученически, работнически ,студентски и др.(ССК и НАССР)
- Баничарница (ССК и НАССР)
-Пекарна (ССК и НАССР);
-Снек-бар (ССК и НАССР);
-Кафе- аператив ( ССК и процедури по НАССР);
-Кафене (ССК);
-Кафе - сладкарница (ССК и процедури по НАССР);
-Сладкарница (ССК и процедури по НАССР);
-Кафетерия(ССК );
-Чайна (ССК);
-Барове,питейни -пиано бар, нощен бар, бар басейн и др.(ССК);
-Бюфети,павилиони ,каравани с приготвяне на храни (ССК и процедури по НАССР);
Обектите за търговия с храни са следните:
- Смесен магазин затърговия с храни и нехранителни стоки (ССК и процедури по НАССР ако има топла точка );
-Смесен магазин затърговия с няколко групи храни (ССК и процедури по НАССР ако има топла точка);
-Супермаркет (ССК и процедури по НАССР);
-Хипермаркет (ССК и НААСР):
- Специализирани магазини за месо , риба ,хляб и хлебни и др.(ССК и процедури по НАССР);
- Магазин за плод и зеленчук ( ССК);
- Павилион за търговия с храни (ССК);
-Щанд за храни (ССК);
- Склад за търговия на дребно с храни от неживотински продукти (ССК);
- Склад за търговия на едро и дребно с храни от неживотински произход (ССК и процедури по НАССР);
-Склад за търговия на едро с храни от неживотински произход ( ССК и процедури по НАССР):
- Склад за търговия на дребно и едро с храни от животниски и неживотински произход (ССК и процедури по НАССР);
-Склад затърговия на едро с храни от животинси и неживотински произход (ССК и процедури по НАССР);
Обекти за производство на храни:
- Обект за производство на трайни и нетрайни сладкарски изделия (ССК,НАССР,ТД);
-Обект за производство на безалкохолни напитки (ССК,НАССР ТД);
-Обект за прозиводство на боза (ССК, НАССР ,ТД);
-Обект за производство на сандвичи (ССК, НАССР ,ТД);
-Обект за пакетиране на храни( ССК, НАССР,ТД);
-Обект за производство на консерви (ССК,НАССР,ТД);
-Кетъринг (ССК, НАССР, ТД);
-Обект за печене и пакетиране на ядки и маслодайни семена (ССК, НАССР,ТД);
- Транжорни (ССК,НАССР, ТД;)
-Колбасарски цехове (ССК, НАССР ,ТД)
-Мандра (ССК.НАССР,ТД);
НАССР системата и системата за самоконтрол за всеки обект е специфична и за това трябва да се разработи от компетентни лица, запознати с материята.
Специалистите по НАССР обучават също и персонала за това,как да спазват нормативните изисквания , касаещи храните ,а също и как да попълват документацията .
За повече информация запитвания се приемат тук или на тел.:
0988 357 062
Ако имате въпроси питайте !
Най - често задаваните въпроси са следните:
Какви документи за необходими за да регистрирам обект за храни ?
1. Документ от Агенцията по вписвания ,удостоверяващ регистрацията на фирмата;
2. Договор за наем или документ за собственост;
3. Смяна на статута в съответната община ,ако това е необходимо.
Първоначално ,трябва да регистрирате фирма .
След това да намерите подходящо помещение или да го преустройте ако е необходимо .Ако помещението е под наем ,хазяите ви трябва да са съгласни ако се налагат конструктивни ремонтни дейнсти.
Задължително проверете в съответната община какъв статут има обекта .Ако няма статут за обекта , за който искате да го използвате трябва да подадете документи за смяна на статута .
Това понякога отнема време , зависи от населеното място .
Какви документи са необходими да се подадат в Агенцията по храните ?
Към Агенцията по храните има 28-ем ОДБХ -та, които се намират в областните градове и някой общински градове.
Документи се подават в завсимост от местонахождението на обекта ,в съответното ОДБХ .
Необходимите документи са следните:
1. Заявление за регистрация по образец от ОДБХ;
2.Договор за наем или документ за собственост ;
3. Документ за платена държавна такса - 34 лв. за нов обект или 20 лв. за пререгистрация или сезонен обект;
Таксата се плаща в касата на съответното ОДБХ или по банков път по сметката на съответното ОДБХ.
Задължително при попълване на заявлението си пишете и телефона и точен адрес на обекта .
Какви документи са необходими за регистрация на заведение ?
1. При проверката трябва да имате разработени :НАССР система, Система за самоконтрол и ТД ако е прозиводство ,които са свързани с безопасността на храните .
1.1. НАССР- система за анализ и контрол на критично контролните точки ;
1.2.Система за самоконтрол - свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
1.3.ТД- технологична документация .
За различните видове обекти се изисква задължително Система за самоконтрол (ССК) и само за някой видове и НАССР или процедури по НАССР иТД .Документите трябва да се представят при проверката .
Съгласно номенклатурата на БАБХ , обектите се делят на :
-обекти за обществено хранене;
-обекти за търговия с храни;
-обекти за производство на храни;
Обектите за обществено хранене биват следните видове:
- Ресторанти с национална,чуждестранна кухня,специализирани и др.(ССК и НАССР):
-Бистро ( ССК и НАССР);
-Бирария (ССК и НАССР);
-Пицария (ССК и НАССР);
-Бърза закуска (ССК и НАССР);
-Бързо хранене (ССК и НАССР);
-Столове :ученически, работнически ,студентски и др.(ССК и НАССР)
- Баничарница (ССК и НАССР)
-Пекарна (ССК и НАССР);
-Снек-бар (ССК и НАССР);
-Кафе- аператив ( ССК и процедури по НАССР);
-Кафене (ССК);
-Кафе - сладкарница (ССК и процедури по НАССР);
-Сладкарница (ССК и процедури по НАССР);
-Кафетерия(ССК );
-Чайна (ССК);
-Барове,питейни -пиано бар, нощен бар, бар басейн и др.(ССК);
-Бюфети,павилиони ,каравани с приготвяне на храни (ССК и процедури по НАССР);
Обектите за търговия с храни са следните:
- Смесен магазин затърговия с храни и нехранителни стоки (ССК и процедури по НАССР ако има топла точка );
-Смесен магазин затърговия с няколко групи храни (ССК и процедури по НАССР ако има топла точка);
-Супермаркет (ССК и процедури по НАССР);
-Хипермаркет (ССК и НААСР):
- Специализирани магазини за месо , риба ,хляб и хлебни и др.(ССК и процедури по НАССР);
- Магазин за плод и зеленчук ( ССК);
- Павилион за търговия с храни (ССК);
-Щанд за храни (ССК);
- Склад за търговия на дребно с храни от неживотински продукти (ССК);
- Склад за търговия на едро и дребно с храни от неживотински произход (ССК и процедури по НАССР);
-Склад за търговия на едро с храни от неживотински произход ( ССК и процедури по НАССР):
- Склад за търговия на дребно и едро с храни от животниски и неживотински произход (ССК и процедури по НАССР);
-Склад затърговия на едро с храни от животинси и неживотински произход (ССК и процедури по НАССР);
Обекти за производство на храни:
- Обект за производство на трайни и нетрайни сладкарски изделия (ССК,НАССР,ТД);
-Обект за производство на безалкохолни напитки (ССК,НАССР ТД);
-Обект за прозиводство на боза (ССК, НАССР ,ТД);
-Обект за производство на сандвичи (ССК, НАССР ,ТД);
-Обект за пакетиране на храни( ССК, НАССР,ТД);
-Обект за производство на консерви (ССК,НАССР,ТД);
-Кетъринг (ССК, НАССР, ТД);
-Обект за печене и пакетиране на ядки и маслодайни семена (ССК, НАССР,ТД);
- Транжорни (ССК,НАССР, ТД;)
-Колбасарски цехове (ССК, НАССР ,ТД)
-Мандра (ССК.НАССР,ТД);
НАССР системата и системата за самоконтрол за всеки обект е специфична и за това трябва да се разработи от компетентни лица, запознати с материята.
Специалистите по НАССР обучават също и персонала за това,как да спазват нормативните изисквания , касаещи храните ,а също и как да попълват документацията .
За повече информация запитвания се приемат тук или на тел.:
0988 357 062
03.05.2014 13:34 -
Изисквания за откриване на обекти за храни
Нашите консултации са насочени също и към устройството и разположението на помещенията ,в зависимост от вида на обекта и съобразно нормативните изисквания.
Преди да започнете да развивате бизнес с храни ,добре е да се консултирате и да се запознаете с основните изисквания . Не преустройвайте помещение преди да се консултирате със специалист за да не се налага след това повторно да извършвате ремонтни дейности.
За да отговаряте на изискванията помешенията ви трябва да са в определена последователност . Ако приготвяте или произвеждате храни трябва да имате необходимите подготвителни иработни площи,които а саустроени така,че да отговарят на нормативните изиксвания.
Има и специфичи изиксвания за съхранение на отделните групи храни .
Ако проявявате интерес за откриване нахранителен обект може да си зададете и въпросите тук .
За да отговаряте на изискванията помешенията ви трябва да са в определена последователност . Ако приготвяте или произвеждате храни трябва да имате необходимите подготвителни иработни площи,които а саустроени така,че да отговарят на нормативните изиксвания.
Има и специфичи изиксвания за съхранение на отделните групи храни .
Ако проявявате интерес за откриване нахранителен обект може да си зададете и въпросите тук .
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata