Прочетен: 1214 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.09.2019 22:52
В настоящата статия ще Ви запозная с изискванията за регистрация на малък обект за приготвяне на консервирани плодове, зеленчуци и сокове по Ваша домашна рецепта.
Домашно приготвените плодови и зеленчукови консерви и сокове са едни от най- вкусните.
В настоящем много хора произвеждат в домашни условия и продават продукцията си чрез социалните мрежи, защото така е по- лесно, не се занимават с документация и контролни органи или смятат, че е прекалено сложно да узаконят производството си.
Приготвените консерви и сокове в частни домове понякога може да бъдат и опасни за здравето, защото не знаем до колко се поддържа необходимата хигиена. Възможно е да се използват не добре измити плодове и зеленчуци, замърсени буркани и бутилки, стари капачки, които отделят вредни вещества в продуктите. От недостатъчно измити продукти в консервите и соковете може да попадне бутолиновия токсин, който действа върху нервните клетки и предизвиква паралитичен ефект. В продуктите може да попаднат ешерихия коли и коли форми от замърсени ръце, съдове, работен инвентар или от водата, която се използва. Бактериите предизвикват стомашно- чревни проблеми, гадене, повръщане и обезводняване на организма.
При регистрация на производствата в Българската агенция по безопасност на храните се контролира хигиената в обекта, качеството на суровините, качеството на влаганата вода, чистотата на използваните съдове, съхранението на суровините и готовата продукция. По мониторингова програма всяка година се вземат се проби суровини, готова продукция, отривки от работна среда, инвентар и ръце на персонала. Има и още много бактерии, които могат да се развият при неспазване на хигиената на производство.
В България всеки обект, който произвежда и предлага храни трябва да се регистрира по реда и условията на чл. 12 от Закона за храните (Д.В. бр. 90/99г., изм. и доп. Д.В. бр.108/2018г.). Обектите трябва да са със статут на производствен обект. Промяната на статута се извършва в общините по местонахождение.
Все още българското законодателство не допуска производство в домашни условия. В някой страни от ЕС се произвеждат храни в частни домове, както е регламентирано в Приложение II, Глава III от Регламент (ЕО) 852/2004 относно за хигиената на храните. В страните, в които се произвеждат храни в домашни условия също подлежат на контрол.
Регламента е приложим и в България, но контролните органи не допускат производство на храни в домашни условия, защото в националното законодателство и по точно Закона за храните не е регламентирано.
Браншовите организации на българските производители не са отправили искания за промяна на Закона за храните до момента. Производителите в България се примиряват с изискванията и не смеят от страх да се противопоставят на статуквото. Много наши клиенти, които са били в чужбина казват, но защо там може, а тук не може, но това е положението. Отделно непрекъснато се сблъскваме с различните изкисвания на контролните органи от отделните Областни дирекции по безопасност на храните макар, че нормативните изисквания са едни и същи. Стараем се да изработваме документите по начин, по който се приемат в отделните дирекции. Понякога се налага да защитаваме правата на клиентите си.
За да регистрирате обект за консервиране на плодове и зеленчуци е необходимо да осигурите необходимите изисквания, съобразно нормативните изисквания за храните. Основните нормативни документи са следните:
- Закон за храните на МЗХГ (Д.в. бр. 90/99г. изм.и доп. Д.В. бр.106/2018г.);
- Наредба № 1 на МЗХГ за хигиената на храните (Д.в. бр. 10/2016 г., изм. и доп. Д.В. бр. 51/2018г.).
- Регламент (ЕО) 852/2004 относно хигиената.
- Наредба за изискванията към плодовите конфитюри, желета, мармалади, желе-мармалади и подсладено пюре от кестени Приета с ПМС № 45 от 21.02.2003 г., обн., ДВ, бр. 19 от 28.02.2003 г., в сила от 12.07.2003г.
- Наредба за изискванията към соковете от плодове и някои сходни продукти, предназначени за консумация от човека (загл. изм. - дв, бр. 100 от 2013 г., в сила от 19.11.2013 г.)
В сила от 12.07.2003 г. Приета с ПМС № 219 от 24.09.2002 г., обн. ДВ. бр.94 от 4 октомври 2002г., изм. ДВ. бр.1 от 6 януари 2004г., изм. Д.В. бр.12 от 8 Февруари 2011г., изм. и доп. Д.В. бр.100 от 19 ноември 2013г., доп. Д.В. бр.102 от 12 декември 2014г.
I. Изисквания, относно материално техническата база:
1. Складови помещения:
1.1 Складово помещение за суровини, оборудвано с рафтове, стелажи и скари за съхранение на плодовете и зеленчуците. При необходимост се осигурява и хладилно съоръжение за съхранение на плодове и зеленчуци.
За разтегляне на плодовете и зеленчуците се осигурява кантар.
Кантара може да е разположена в складовото помещение или в изолиран кът.
1.2. Складово помещение за съхранение на индивидуални и транспортни опаковки, оборудвано с рафтове и стелажи.
В складовите помещения е необходимо да се осигури вентилация.
Склада за суровини трябва да е във функционална връзка с работното помещение;
Склада за опаковки трябва да е във функционална връзка с помещението или площта за опаковане и етикетиране. При обекти с по- малък капацитет се осигурява само шлощ/
2. Работна площ с обособени:
2.1. Подготвителна площ за измиване на плодовете и зеленчуците, оборудвана с работен плот, мивка с течаща топла и студена вода и работен инвентар;
2.2. Работен плот за рязане на част от плодовете и зеленчуците (при необходимост);
2.3. Площ за приготвяне на продуктите съобразно рецептурата за всеки вид;
2.4. Площ за термична обработка (варене), оборудвана с необходимите уреди и вентилационен чадър над тях.
2.5. Хигиенна мивка за измиване на работния инвентар и ръцете на персонала по време на работа. До мивката трябва да има плот със стелаж, където да се поставя работния инвентар след измиване. При обекти с по- голям капацитет а осигуряват отделни мивки за измиване на ръцете и работния инвентар.
За измиване на буркани, шишета и други опаковки се осигурява професиоонална миялна машина или кът с две мивки. Част от бурканите и бутилките, които се предлагат на българския пазар са със сертификат, който гарантира, че може да се използват и без да се измият преди използване.
При производства с по-голям капацитет се осигурява поточна линия, в която автоматично се извършват основните процеси, измиване, рязане, пълнене, запечатване и др. Не е задължително осигуряване на автоматична поточна линя за производства с по- малък капацитет.
3. Помещение или площ за опаковане и етикетиране на сушените плодове и зеленчуци:
Необходимо е да се осигурят работни маси, съоръжения за пакетиране и хигиенна мивка за измиване на ръцете при обекти с по- голям капацитет.
4. Помещение или изолирана площ за съхранение на готовата продукция преди експедицията:
В помещението се осигуряват стелажи, рафтове и скари.
5. Умивалня за транспортна посуда:
Оборудвана с две мивки, плот и съоръжения за изцеждане. Не е задължително да се осигурява ако се използва еднократна транспортна посуда.
6. Санитарно- битови помещения:
6.1. Санитарно- битово помещение или кът (за обектите с по- малък капацитет) за преобличане на персонала, оборудван с гардероб/и или закачалки за съхранение на личното облекло и вещи на персонала.
6.2. Санитарен възел с душ за персонала. Може да има отделна баня за персонала ако обекта е с по- голям капацитет.
II. Необходими документи и разрешителни
1. Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 18 от Закона за храните (Д.В. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. Д.В. бр. 106/2018г.).
1.1 НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;
1.2. Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
1.3. Технологична документация за отделните групи храни;
1.4. Технологични карти за отделните групи храни;
1.5. Мониторинга програма за изследване на приготвяните храни;
1.6. Изготвяне на етикети, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;
Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.
След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.
Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите, но от практика знаем, че проверките се извършват до седмица или до 10- 15 дни.
При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.
До 2 седмици (зависи от натовареността на съответното ОДБХ) се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ.
2. Документация по трудова медицина:
Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.
Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.
Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.
Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни. Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com. или се обадете на тел. 0988 357 062
Тагове:
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. zaw12929
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1