Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.11.2017 21:56 - Изисквания за бистро
Автор: tanya123 Категория: Бизнес   
Прочетен: 1114 Коментари: 0 Гласове:
0



 Какво е необходимо да се открие бистро?

Бистрото е заведение за обществено хранене, в което могат да се предлагат готвени ястия, печени на скара продукти, салати, аламинути, студени и топли предястия и всякакъв вид напитки.

За да регистрирате бистро е необходимо следното:

1. Да регистрирате фирма.

2. Да намерите подходящо помещение, което да е със статут на хранителен обект. Няма значение ако преди това в него се е извършвала друга дейност, свързана с предлагане и приготвяне на храни.

3. Да устроите и оборудвате помещението, съобразно нормативните изисквания за храните и дейностите, които ще се извършват, както следва:

3.1.Обособяване на складово помещение:

Складовото помещение или площ (обособена с прегради) е необходимо да бъде оборудвана с рафтове, стелажи и скари за съхранение на суровините, които не изискват хладилни условия на съхранение, както и хладилни съоръжения за съхранение на суровини, които изискват хладилни условия на съхранение. В складовите площи трябва да се осигури естествена или изкуствена вентилация. Допуска се в складовата площ да се обособи мивка с работен плот, които да се използват за подготвителен кът (измиване на яйца, зеленчуци, плодове и кореноплодни).

3.2. Работно помещение с обособени:

3.2.1. Подготвителни площи за обработка на:

·        Яйца;

·        Зеленчуци, плодове и кореноплодни;

·        Бяло месо;

·        Червено месо;

·        Риба.

Може да се използва една подготвителна за обработка на две групи храни, като за целта се изготви работен график.

 

Подготвителната площ се оборудва с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар. Може да се осигурят и плюсови хладилни съоръжения за съхранение на заготовки, например измити яйца, зеленчуци, нарязано и овкусено месо и т. н. Подготвителната не се разполага в цяло помещение, а е част от работното помещение. Може и да е в отделни помещения, ако е предвидено по проект.

3.2.2. Кухненски площи, оборудвана с печка/и, котлони, скари, фритюрници и други готварски уреди

Над уредите, които отделят пари е необходимо да има ефективна вентилационна система за отвеждане на парите.

В близост до уредите се осигурява мивка с течаща топла и студена вода с по- голямо корито за измиване на кухненската посуда, както и съоръжения за изсушаване на посудата. Мивката се използва и за измиване на ръцете на персонала по време на работа.

3.3. Санитарно- битово помещение или площ:

Обособява се кът за преобличане на персонала и съхранение на личното облекло и вещи на персонала, който трябва да се оборудва с гардероб или закачалки. Не е задължително да е цяло помещение, може да е изолиран кът.

3.4. Санитарен възел за персонала:

Осигурява се санитарен възел (тоалетна за персонала), оборудван с тоалетна чиния, мивка с течаща топла и студена вода, средства за измиване, подсушаване и дезинфекция на ръцете.

3.5. Търговска част за клиенти:

В търговската част се разполага бар- плот с една мивка за измиване на чашите от напитките.

Може да осигурите и топли и студени витрини за съхранение на термично обработени ястия и салати, в които да се съхраняват, но не е задължително, както и хладилни витрини за съхранение на напитки.

В търговската част се осигуряват и маси, столове, сепарета и друго оборудване, съобразно предпочитанията Ви.

Необходимо е да осигурите и санитарен възел (тоалетна за клиенти).

Може да се използва една тоалетна за клиенти и персонала, ако на смяна няма повече от 5 човека, които работят в обекта.

 

3.6. Умивалня за трапезна посуда:

 Необходимо да осигурите две мивка или мивка и миялна машина в отделен кът, функционално свързан с търговската зала за измиване на посуда (чинии, купи и др.), от които консумират клиенти. В повечето случай се осигурява шублер за подаване на съдовете.

Общи изисквания, относно материално- техническата база:

·        Повърхностите на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция при необходимост;

·        Повърхностите на стените около мивките и работните плотове трябва да са на височина около 30-50 см. облицовани с фаянсови плочи, ПВЦ покритие или други материали, разрешени за използване в хранителни обекти, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.

·        Работните плотове е необходимо да са гладки, изработени от материали, които подлежат на лесно почистване и дезинфекция  (независимо от какъв материал).

·        Осветителните тела е необходимо да бъдат обезопасени.

4. Да осигурите следните документи за безопасност на храните:

4.1. НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки- описват се продуктите, които се приготвят, извършва се анализ на опасностите и се определят критично контролните точки.

4.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите, търговски и хигиенни практики.

4.3. Мониторингова програма- изготвя се план за микробиологично изследване на приготвяните храни през календарната година.

Ние изработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да ползвате нашите услуги.

5. Да регистрирате бистрото в Агенцията за безопасност на храните.

След оборудване на обекта и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта.  В страната има 28 ОДБХ-та, намиращи се в големите градове. Областните дирекции по безопасност на храните са към БАБХ (Българската агенция по безопасност на храните), която се намира в София.

Заявлението и списъка с групите храни са по образци на БАБХ (Образец 109 и 85).

След подаване на заявлението и списъка с групите храни се извършва проверка от инспектори, които проверяват материално- техническата база и документите за безопасност на храните.

По закон проверката се извършва до 30 календарни дни, но реално се извършва да максимум седмица след подаване на заявлението (по наши наблюдения в цялата страна).

Може да подадете заявлението и списъка с групи храни и преди да сте готови с оборудването и документите за безопасност на храните и да отлагате проверката до 30.-тия календарен ден.

След проверката се издава протокол, с който може веднага за започнете  работа.

До около 2 седмици (различно за отделните ОДБХ-та), получавате удостоверение за регистрация от сградата на ОДБХ.

6. Други документи и изисквания необходими за обекта  след получаване на удостоверение от ОДБХ:

6.1. Документи от общината- с протокола от проверката или удостоверението за регистрация, подавате заявления по образец в районното кметство за категоризация и работно време. Необходимо е да представите още фирменото решение, договора за наем и документа за собственост. Не е проблем да работите преди да получите документите от кметството.

6.2. Необходимо е да имате разработка по трудова медицина ако имате наети работници. Ако работите само Вие или само управители на ООД и други не се прави.

6.3. Инструкция за пожарна безопасност (можем да Ви съдействаме с издаването).

6.4. Касовият апарат трябва да е свързан с НАП.

7. Изисквания към персонала:

7.1. Всеки, който работи в обекта трябва да е назначен на трудов или граждански договор;

7.2. Работниците, които приготвят храни трябва да имат лични здравни книжки, в които да се нанесат изследвания от чревно заразоносителство, паразитология, туберкулоза и заключение от личния лекар.

7.3. Необходимо е работодателя да осигури работно облекло за всеки работник.

8. Държавни институции, които ще Ви проверяват:

8.1. ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните)- извършва проверки за спазване на законодателството в областта на храните;

8.2. Службата за пожарна безопасност- проверява инструкцията за пожарна безопасност, инструктажа. Важно е също вратите на помещенията да се отварят навън и да има  пожарогасител.

8.3. НАП- проверява касовия апарат и данъчните документи;

8.4. Агенция за защита правата на потребителите- проверява комплексно всички документи, а също съответствието на информацията на етикетите със съдържанието на продуктите. Необходимо е също рекламата за обекта да не заблуждава потребителите.

8.5. Агенция по стандартизация и метрология- проверява везните и калибрирането на оборудването.

 

Това са основните изисквания за регистрация на бистро. Ако имате допълнителни въпроси, пишете ни на имейл:valya.konsult@gmail.com или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: tanya123
Категория: Бизнес
Прочетен: 613702
Постинги: 134
Коментари: 1
Гласове: 32
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031