Бистрото е заведение за обществено хранене, в което могат да се предлагат готвени ястия, печени на скара продукти, салати, аламинути, студени и топли предястия и всякакъв вид напитки.
За да регистрирате бистро е необходимо следното:
1. Да регистрирате фирма.
2. Да намерите подходящо помещение, което да е със статут на хранителен обект. Няма значение ако преди това в него се е извършвала друга дейност, свързана с предлагане и приготвяне на храни.
3. Да устроите и оборудвате помещението, съобразно нормативните изисквания за храните и дейностите, които ще се извършват, както следва:
3.1.Обособяване на складово помещение:
Складовото помещение или площ (обособена с прегради) е необходимо да бъде оборудвана с рафтове, стелажи и скари за съхранение на суровините, които не изискват хладилни условия на съхранение, както и хладилни съоръжения за съхранение на суровини, които изискват хладилни условия на съхранение. В складовите площи трябва да се осигури естествена или изкуствена вентилация. Допуска се в складовата площ да се обособи мивка с работен плот, които да се използват за подготвителен кът (измиване на яйца, зеленчуци, плодове и кореноплодни).
3.2. Работно помещение с обособени:
3.2.1. Подготвителни площи за обработка на:
· Яйца;
· Зеленчуци, плодове и кореноплодни;
· Бяло месо;
· Червено месо;
· Риба.
Може да се използва една подготвителна за обработка на две групи храни, като за целта се изготви работен график.
Подготвителната площ се оборудва с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар. Може да се осигурят и плюсови хладилни съоръжения за съхранение на заготовки, например измити яйца, зеленчуци, нарязано и овкусено месо и т. н. Подготвителната не се разполага в цяло помещение, а е част от работното помещение. Може и да е в отделни помещения, ако е предвидено по проект.
3.2.2. Кухненски площи, оборудвана с печка/и, котлони, скари, фритюрници и други готварски уреди
Над уредите, които отделят пари е необходимо да има ефективна вентилационна система за отвеждане на парите.
В близост до уредите се осигурява мивка с течаща топла и студена вода с по- голямо корито за измиване на кухненската посуда, както и съоръжения за изсушаване на посудата. Мивката се използва и за измиване на ръцете на персонала по време на работа.
3.3. Санитарно- битово помещение или площ:
Обособява се кът за преобличане на персонала и съхранение на личното облекло и вещи на персонала, който трябва да се оборудва с гардероб или закачалки. Не е задължително да е цяло помещение, може да е изолиран кът.
3.4. Санитарен възел за персонала:
Осигурява се санитарен възел (тоалетна за персонала), оборудван с тоалетна чиния, мивка с течаща топла и студена вода, средства за измиване, подсушаване и дезинфекция на ръцете.
3.5. Търговска част за клиенти:
В търговската част се разполага бар- плот с една мивка за измиване на чашите от напитките.
Може да осигурите и топли и студени витрини за съхранение на термично обработени ястия и салати, в които да се съхраняват, но не е задължително, както и хладилни витрини за съхранение на напитки.
В търговската част се осигуряват и маси, столове, сепарета и друго оборудване, съобразно предпочитанията Ви.
Необходимо е да осигурите и санитарен възел (тоалетна за клиенти).
Може да се използва една тоалетна за клиенти и персонала, ако на смяна няма повече от 5 човека, които работят в обекта.
3.6. Умивалня за трапезна посуда:
Необходимо да осигурите две мивка или мивка и миялна машина в отделен кът, функционално свързан с търговската зала за измиване на посуда (чинии, купи и др.), от които консумират клиенти. В повечето случай се осигурява шублер за подаване на съдовете.
Общи изисквания, относно материално- техническата база:
· Повърхностите на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция при необходимост;
· Повърхностите на стените около мивките и работните плотове трябва да са на височина около 30-50 см. облицовани с фаянсови плочи, ПВЦ покритие или други материали, разрешени за използване в хранителни обекти, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.
· Работните плотове е необходимо да са гладки, изработени от материали, които подлежат на лесно почистване и дезинфекция (независимо от какъв материал).
· Осветителните тела е необходимо да бъдат обезопасени.
4. Да осигурите следните документи за безопасност на храните:
4.1. НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки- описват се продуктите, които се приготвят, извършва се анализ на опасностите и се определят критично контролните точки.
4.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите, търговски и хигиенни практики.
4.3. Мониторингова програма- изготвя се план за микробиологично изследване на приготвяните храни през календарната година.
Ние изработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да ползвате нашите услуги.
5. Да регистрирате бистрото в Агенцията за безопасност на храните.
След оборудване на обекта и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. В страната има 28 ОДБХ-та, намиращи се в големите градове. Областните дирекции по безопасност на храните са към БАБХ (Българската агенция по безопасност на храните), която се намира в София.
Заявлението и списъка с групите храни са по образци на БАБХ (Образец 109 и 85).
След подаване на заявлението и списъка с групите храни се извършва проверка от инспектори, които проверяват материално- техническата база и документите за безопасност на храните.
По закон проверката се извършва до 30 календарни дни, но реално се извършва да максимум седмица след подаване на заявлението (по наши наблюдения в цялата страна).
Може да подадете заявлението и списъка с групи храни и преди да сте готови с оборудването и документите за безопасност на храните и да отлагате проверката до 30.-тия календарен ден.
След проверката се издава протокол, с който може веднага за започнете работа.
До около 2 седмици (различно за отделните ОДБХ-та), получавате удостоверение за регистрация от сградата на ОДБХ.
6. Други документи и изисквания необходими за обекта след получаване на удостоверение от ОДБХ:
6.1. Документи от общината- с протокола от проверката или удостоверението за регистрация, подавате заявления по образец в районното кметство за категоризация и работно време. Необходимо е да представите още фирменото решение, договора за наем и документа за собственост. Не е проблем да работите преди да получите документите от кметството.
6.2. Необходимо е да имате разработка по трудова медицина ако имате наети работници. Ако работите само Вие или само управители на ООД и други не се прави.
6.3. Инструкция за пожарна безопасност (можем да Ви съдействаме с издаването).
6.4. Касовият апарат трябва да е свързан с НАП.
7. Изисквания към персонала:
7.1. Всеки, който работи в обекта трябва да е назначен на трудов или граждански договор;
7.2. Работниците, които приготвят храни трябва да имат лични здравни книжки, в които да се нанесат изследвания от чревно заразоносителство, паразитология, туберкулоза и заключение от личния лекар.
7.3. Необходимо е работодателя да осигури работно облекло за всеки работник.
8. Държавни институции, които ще Ви проверяват:
8.1. ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните)- извършва проверки за спазване на законодателството в областта на храните;
8.2. Службата за пожарна безопасност- проверява инструкцията за пожарна безопасност, инструктажа. Важно е също вратите на помещенията да се отварят навън и да има пожарогасител.
8.3. НАП- проверява касовия апарат и данъчните документи;
8.4. Агенция за защита правата на потребителите- проверява комплексно всички документи, а също съответствието на информацията на етикетите със съдържанието на продуктите. Необходимо е също рекламата за обекта да не заблуждава потребителите.
8.5. Агенция по стандартизация и метрология- проверява везните и калибрирането на оборудването.
Това са основните изисквания за регистрация на бистро. Ако имате допълнителни въпроси, пишете ни на имейл:valya.konsult@gmail.com или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela