Сладкарската работилница е обект за производство и реализация на място на сладкарски изделия, съобразно номенклатурата на Българската агенция по безопасност на храните.
За да регистрирате сладкарска работилница е необходимо следното:
1. Да регистриране фирма.
2. Да намерите подходящо помещение, което да е със статут на хранителен обект. Няма значение ако преди това в него се е извършвала друга дейност, свързана с предлагане и приготвяне на храни.
3. Да устроите и оборудвате помещението, съобразно нормативните изисквания за храните и дейностите, които ще се извършват, както следва:
3.1.Обособяване на складово помещение или складова площ:
Складовото помещение или площ (обособена с прегради) е необходимо да бъде оборудвана с рафтове, стелажи и скари за съхранение на суровините, които не изискват хладилни условия на съхранение, както и хладилни съоръжения за съхранение на суровини, които изискват хладилни условия на съхранение. В складовите площи трябва да се осигури естествена или изкуствена вентилация. Допуска се в складовата площ да се обособи мивка с работен плот, които да се използват за подготвителен кът (измиване на яйца или плодове).
3.2. Работно помещение с обособени:
3.2.1. Подготвителни площи за обработка на яйца и плодове (ако влагате). Подготвителната площ се оборудва с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар. Може да се осигури и плюсово хладилно съоръжение за съхранение на измити суровини. В настоящем не е задължително яйцата да се дезинфекцират, може само да се измиват с течаща вода.
3.2.2. Зона за приготвяне на сладкарските продукти, оборудвана с работни плотове, миксери, съдове за приготвяне на тестото, фурна/и за печене, котлони, фритюрник (ако се приготвят ориенталски сладкиши) и друг дребен работен инвентар, съобразно асортимента.
Над уредите, които отделят пари е необходимо да има ефективна вентилационна система за отвеждане на парите.
В работната зона се осигуряват и технологични хладилници за охлаждане на полуготови продукти или съхранение на обработени суровини.
В зоната за приготвяне на храните е необходимо да се осигури мивка с течаща топла и студена вода с по- голямо корито за измиване на работната посуда, както и съоръжения за изсушаване на посудата. Мивката се използва и за измиване на ръцете на персонала по време на работа, при обекти с по- малък капацитет.
За обекти с по- голям капацитет се обособява и отделна мивка с по- малко корито за измиване само на ръцете.
3.3. Санитарно- битово помещение или площ:
Обособява се кът за преобличане на персонала и съхранение на личното облекло и вещи на персонала, който трябва да се оборудва с гардероби или закачалки.
За обекти с по- малка площ може да се осигури само един гардероб в складовата площ или друг кът.
3.4. Санитарен възел за персонала:
Осигурява се санитарен възел (тоалетна за персонала) с една или две клетки, в зависимост от броя на персонала.
3.5. Търговска част за клиенти:
В търговската част е необходимо да се осигурят витрина/и за съхранение на малотрайните сладкарски изделия, рафтове, подноси и други съоръжения за съхранение на трайните сладкарски изделия, работен щанд, уреди за приготвяне на прясно изцедени сокове (ако приготвяте), кафе- машина, хладилно съоръжение за съхранение на плодове, отворени кутии и съдове с мляко, сметана и др. Може да имате бар- плот с мивка, където да измивате чашите от напитките, но не е задължително, защото могат да се предлагат и в еднократни съдове.
В търговската част се осигуряват и маси, столове, сепарета и друго оборудване, съобразно предпочитанията Ви за клиенти.
Необходимо е да осигурите и санитарен възел (тоалетна за клиенти).
Може да се използва една тоалетна за клиенти и персонала, ако на смяна няма повече от 5 човека, които работят в обекта.
3.6. Умивалня за трапезна посуда:
Ако желаете да предлагате сладкарските изделия в трапезни съдове (порцеланови, стъклени и други чинии) е необходимо да осигурите две мивка или мивка и миялна машина в отделен кът, функционално свързан с търговската зала за измиване на чинии, от които консумират клиенти. В повечето случай се осигурява шублер за подаване на съдовете.
Не е необходимо да осигурявате умивалня, може да предлагате изделията в еднократни съдове или подложни чинии от топли напитки.
Общи изисквания, относно материално- техническата база:
· Повърхностите на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция при необходимост;
· Повърхностите на стените около мивките и работните плотове трябва да са на височина около 30-50 см. облицовани с фаянсови плочи, ПВЦ покритие или други материали, разрешени за използване в хранителни обекти, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.
· Работните плотове е необходимо да са гладки, изработени от материали, които подлежат на лесно почистване и дезинфекция (независимо от какъв материал).
· Осветителните тела е необходимо да бъдат обезопасени.
4. Да осигурите следните документи за безопасност на храните:
4.1. НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки- описват се продуктите, които се приготвят, извършва се анализ на опасностите и се определят критично контролните точки.
4.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите производствени, търговски и хигиенни практики.
4.3. Технологична документация за отделните групи сладкарки изделия- описват се суровините, произвежданите продукти по видове, форма и цвят, методиките на изследване, последователността на технологичния процес и техническите изискания.
4.4. Технологичен дневник- описват се процесите на приготвяне на сладкарските изделия.
4.5. Проект на етикети- описват се вложените суровини, алергените, начина на съхранение, енергийната стойност, партидният номер и срокът на трайност.
4.6. Мониторингова програма- изготвя се план за микробиологично изследване на сладкарските изделия през календарната година.
Ние изработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да ползвате нашите услуги.
5. Да регистрирате сладкарската работилница в Агенцията за безопасност на храните.
След оборудване на обекта и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. В страната има 28 ОДБХ-та, намиращи се в големите градове. Областните дирекции по безопасност на храните са към БАБХ (Българската агенция по безопасност на храните), която се намира в София.
Заявлението и списъка с групите храни са по образци на БАБХ (Образец 109 и 85).
След подаване на заявлението и списъка с групите храни се извършва проверка от инспектори, които проверяват материално- техническата база и документите за безопасност на храните.
По закон проверката се извършва до 30 календарни дни, но реално се извършва да максимум седмица след подаване на заявлението (по наши наблюдения в цялата страна).
Може да подадете заявлението и списъка с групи храни и преди да сте готови с оборудването и документите за безопасност на храните и да отлагате проверката до 30.-тия календарен ден.
След проверката се издава протокол, с който може веднага за започнете работа.
До около 2 седмици (различно за отделните ОДБХ-та), получавате удостоверение за регистрация от сградата на ОДБХ.
6. Други документи и изисквания необходими за обекта след получаване на удостоверение от ОДБХ:
6.1. Документи от общината- с протокола от проверката или удостоверението за регистрация, подавате заявления по образец в районното кметство за категоризация и работно време. Необходимо е да представите още фирменото решение, договора за наем и документа за собственост. Не е проблем да работите преди да получите документите от кметството.
6.2. Необходимо е да имате разработка по трудова медицина ако имате наети работници. Ако работите само Вие или само управители на ООД и други не се прави.
6.3. Инструкция за пожарна безопасност (можем да Ви съдействаме с издаването).
6.4. Касовият апарат трябва да е свързан с НАП.
7. Изисквания към персонала:
7.1. Всеки, който работи в обекта трябва да е назначен на трудов или граждански договор;
7.2. Работниците, които произвеждат сладкарски изделия трябва да имат лични здравни книжки, в които да се нанесат изследвания от чревно заразоносителство, паразитология, туберкулоза и заключения от личния лекар.
7.3. Необходимо е работодателя да осигури работно облекло за всеки работник.
8. Държавни институции, които ще Ви проверяват:
8.1. ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните)- извършва проверки за спазване на законодателството в областта на храните;
8.2. Службата за пожарна безопасност- проверява инструкцията за пожарна безопасност, инструктажа. Важно е също вратите на помещенията да се отварят навън и да има пожарогасител.
8.3. НАП- проверява касовия апарат и данъчните документи;
8.4. Агенция за защита правата на потребителите- проверява комплексно всички документи, а също съответствието на информацията на етикетите със съдържанието на продуктите. Необходимо е също рекламата за обекта да не заблуждава потребителите.
8.5. Агенция по стандартизация и метрология- проверява везните и калибрирането на оборудването.
Това са основните изисквания за регистрация на сладкарска работилница. Ако имате допълнителни въпроси, пишете ни на имейл: valya.konsul@gmail.com или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева или 0887 360 354- Р. Желязков.
2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. getmans1
14. apollon
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. djani
8. metaloobrabotka
9. iw69
10. rosiela